MÁV-Start: hiába kérdezték, hogy mire költik a pénzt
Mint arról az Index beszámol, a MÁV-Start weboldalának üvegzseb részében csak a 2007 évi beszámoló (pdf) található meg. A portál a megszerzett információ alapján cikksorozatot indít a cégről, amelynek első részében az idei üzleti tervet vázolják fel.
A jóváhagyott üzleti terv szerint 2008-ban 225,7 milliárd forintot költ a vasúti személyszállítási tevékenység lebonyolítására, ám menetdíjbevétele várhatóan mindössze 37,2 milliárd forint lesz, vagyis nem éri el a kiadások 17 százalékát. Ráadásul ebből 6 milliárdot a nemzetközi utasok fizetnek be. A szociálpolitikai kedvezményre jogosult utasok (diákok, nagycsaládosok, 65 év felettiek) jegyét az állam teljes árra egészíti ki, ezért a MÁV-Start 18,1 milliárd forint árkiegészítést kap. Ám ez az 55,4 milliárd forint még mindig csak a kiadások negyede.
A Volán társaságok a menetdíjbevétel mellett csak árkiegészítést kapnak az államtól, egyéb támogatást (például járműbeszerzésre) csak elvétve, akkor is csak pár milliárdot országosan.
A MÁV-Start fenntartása az árkiegészítésen felül 2008-ban 170,3 milliárd forintjába kerül az adófizetőknek, vagyis fejenként 17.030 forintba. Ennyi pénzért a MÁV-Start évente 145-150 millió utast szállít, ám közülük csak 112-115 millió fizet legalább jelképes összeget a vonatjegyért, az utasok negyede ingyen utazik.
A MÁV-Start kiadásai között a legnagyobb tétel az a 77 milliárd forint, amit pályahasználati-díjként a MÁV Zrt. pályavasúti üzletágának fizetnek. A pályahasználati díjat nem számítva még mindig 93 milliárddal kerül többe a vasúti személyszállítás, mint a buszos. A MÁV-Start a 6900 dolgozó után 24,5 milliárd forintot fizet ki. A cég 225,3 milliárd forintot költ el, fejlesztésre azonban semmi nem marad.


