BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ismét karcsúsít a Malév

Nem egy, hanem két lyukkal beljebb húzta tegnap a nadrágszíjat az ágazat más szereplőihez hasonlóan az üzemanyagárak által sújtott Malév: Borisz Abramovics elnök lapunknak adott exkluzív nyilatkozatában közölte, a tavalyi 6 százalékos csoportos leépítés után újabb, a légitársaság létszámának 21,6 százalékát – mintegy 250 aktív + 150 jogi állományban lévő munkavállalót – érintő elbocsátást hajtanak végre. Az első dolgozók várhatóan szeptembertől kapják kézhez a felmondólevelüket.

Bejelentette továbbá, hogy október végétől ideiglenesen öt Boeing–737-es, a téli menetrendi időszakban várható igényekhez nagy kapacitásúnak bizonyuló repülőgépet kivonnak a forgalomból, és további költségcsökkentő lépéseket is tesznek. A mostani leépítést az elnök befektetésnek tekinti, amelynek megtérülési ideje egy évnél rövidebb, ehhez a pénzügyi fedezet rendelkezésre áll.

Borisz Abramovics szerint, ha a kerozin nem drágult volna ilyen gyors ütemben, akkor az év végére biztosan nullszaldós lett volna a Malév. Most a pénzügyi eredmény attól függ, hogy a felsorolt költségmérséklési, átalakítási és hatékonyságnövelő lépések milyen gyorsan hatnak.

Az új tulajdonos már birtokon belül kerülése után egyértelművé tette, nem hajlandó finanszírozni a veszteséget. Amint azt várni lehetett, a téli menetrendtől megszüntette például a hosszú távú járatokat, most pedig végrehajtja a szükséges leépítéseket.

„A jelenlegi döntés teljesen összhangban van a privatizáció során vállaltakkal, az cégcsoportszinten 2500 dolgozó munkahelyének megőrzése érdekében történik. A tavaly elfogadott hároméves stratégia részeként most tovább racionalizáljuk a flotta működtetését és tovább optimalizáljuk a létszámot. A Malév Európára összpontosítva megtartja valamennyi régiós és közel-keleti célállomását, ugyanakkor hatékonyabban kívánja felhasználni meglévő kapacitását” – érvelt a vezető, s hozzáfűzte: az idén február–márciusban felülvizsgálták a terveket és nyilvánvalóvá vált, hogy – elsősorban az ágazati környezet drámai változása miatt – radikálisabb lépések kellenek.

A leépítések és a flotta átalakítása mellett a hálózatot is igyekeznek fokozottabban az igényekhez alakítani. A nagy Boeing–737-esek helyébe álló kisebb, Bombardier gyártmányú Q400-asokat hatékonyabban lehet tölteni, ezek eleve korszerűbb gépek. Egy későbbi értékeléskor pedig kiderülhet, hogy a jövő tavasztól érvényes menetrendben ismét visszállíthatók-e a Boeingek. A megtakarítás egyéb formái között említette: optimalizálják a műszaki karbantartást, az alkatrész-utánpótlást és a hitelfedezetet. Megerősítette, hogy tárgyalásokat folytatnak a Vnyesekonombankkal, ám erről részleteket nem közölt. Elmondta viszont, hogy a tőkeemelés kérdésében még nem született döntés.

Arra a kérdésünkre, hogy a Malév miként igyekszik felpörgetni az orosz kapcsolat adta lehetőségek kihasználását, azt felelte: nagyon jól halad az Aeroplex üzletmenete, a leányvállalatot bejegyezték, a cég jelentős megrendelésekhez juthat a Malév-flottán kívül is. A nemrég létrehozott domogyedovói földi kiszolgálási ágazatról ugyanez mondható el.

A mostani intézkedés a repülőgép-kivonások és a korábban megkötött új kollektív szerződés nyújtotta lehetőségek miatt elsősorban az üzemeltetési osztályokat érinti. A Malév a privatizációt követően egy lépcsőben már csökkentette az adminisztratív területein dolgozók létszámát. Ez bejelentett csoportos létszámleépítésként 2007. november 26-i kezdéssel mintegy 120 munkavállalót érintett.

A mai bejelentéstől számított hét nap után a Malév megkezdi a konzultációs folyamatot a központi üzemi tanáccsal, a folyamatba bevonja a szakszervezetek képviselőit is. A jelenlegi tervezett és az előző év végén végrehajtott csoportos létszámcsökkentés a privatizációs szerződés által három évre megengedett 30 százalékos leépítést maximáló limitet nem meríti ki – hangsúlyozta a cég közleménye.

Egyéb tervezett megtakarítások

Havonta 540 tonna kerozint takarít meg a Malév az üzemanyag-felhasználásban bevezetett újításokkal, így csökkenti a dráguló kerozin miatt növekvő költségeit, illetve a gépek szén-dioxid-kibocsátását, s egy speciális index alapján optimalizálják a repülőgépek sebességét. Az üzemanyag árának emelkedésével – az egyéb feltételek változatlansága esetén – a gépeknek egyre lassabban kell repülniük, hogy az optimumot tartani tudják.

Változtattak a segédhajtómű indításának és működtetésének szabályozásán is, és finomítottak a repülőterek megközelítési és kirepülési eljárásainak technikáin az útvonal lerövidítése érdekében.

Változtattak a segédhajtómű indításának és működtetésének szabályozásán is, és finomítottak a repülőterek megközelítési és kirepülési eljárásainak technikáin az útvonal lerövidítése érdekében. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.