Veszélyben a BAA fölénye
Lehet, hogy a spanyol Ferrovial csoport tulajdonában lévő brit British Airport Authority (BAA) repülőtér-üzemeltető kénytelen lesz eladni néhány érdekeltségét, ugyanis a szigetország versenyhivatala szerint túlsúlya már sérti az utasok érdekeit. A testület a jövő héten hozza nyilvánosságra az ágazat és a cég átalakítására vonatkozó reformelképzeléseit – idézi tájékozott, ám meg nem nevezett forrásait a Financial Times című lap.
Szakértők szerint a versenyhivatal jelentése nyilvánvalóan feltüzeli majd a valaha állami kézben volt repülőtér-üzemeltetővel kapcsolatos vitákat. Rávilágít arra, hogy a spanyol tulajdonosnak valójában nincsenek alapos hosszú távú tervei, semmiféle tényleges beruházást nem hajtott végre, miközben folyamatosan romlik a munka minősége, késnek a járatok, és nagy káosz volt a British Airways új londoni termináljának megnyitásakor s azután is több héten keresztül.
Az egész működést hátráltatja például, hogy a legnagyobb légikikötőben, Heathrow-n csupán két kifutópálya van, a forgalom viszont hihetetlenül gyorsan növekszik, és már régen újat kellett volna építeni. A beutazó és az üzleti turizmus is folyamatosan bővül, jön 2012-ben az olimpia is, úgyhogy még egy újabb londoni repülőtér építése sem lenne késő, valahol a délkeleti agglomerációban.
A BAA jelenleg négy nagy angol repülőtér üzemeltetését végzi, jogi szakértők szerint ebből legalább egyet eladnia kell majd. Ugyancsak szükséges lehet megválni a három skóciai objektum egyikétől. A szabályozás vagy az ellenőrzés szigorítása a hivatal hatáskörén kívül van, ezért erőlteti várhatóan az eladást – teszik hozzá a szakértők. A cégnek ezenkívül három észak-amerikai és egy olaszországi légikikötője van.
A BAA-nak sok légitársaság és más szolgáltató is felrója, hogy túlsúlya, illetve majdnem monopóliuma miatt nem érdeke az árcsökkentés. Ugyanezt hangsúlyozza több versenytárs repülőtér-üzemeltető is. A Ferrovial eközben újabb kísérleteket tesz annak érdekében, hogy sikeres legyen a felvásárláskor életbe lépett 10 milliárd fontos újrafinanszírozási terv.
A társaság tavaly áprilisban ambiciózus beruházási tervet fogadott el. E szerint 2017-ig csaknem kilencmilliárd fontot költ különböző felújításokra és bővítésekre, szinte kizárólag brit érdekeltségeinél. A spanyolok azonban nem viszik túlzásba a tempót, s ennek nem csupán az az oka, hogy az említett újrafinanszírozás még nem teljesen megoldott, hanem az is, hogy az otthoni építőipari piac zuhanórepülésben van. Márpedig a Ferrovial csoport elsősorban infrastrukturális és ingatlanos területen érdekelt.


