BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Veszélyben a BAA fölénye

Lehet, hogy a spanyol Ferrovial csoport tulajdonában lévő brit British Airport Authority (BAA) repülőtér-üzemeltető kénytelen lesz eladni néhány érdekeltségét, ugyanis a szigetország versenyhivatala szerint túlsúlya már sérti az utasok érdekeit. A testület a jövő héten hozza nyilvánosságra az ágazat és a cég átalakítására vonatkozó reformelképzeléseit – idézi tájékozott, ám meg nem nevezett forrásait a Financial Times című lap.

Szakértők szerint a versenyhivatal jelentése nyilvánvalóan feltüzeli majd a valaha állami kézben volt repülőtér-üzemeltetővel kapcsolatos vitákat. Rávilágít arra, hogy a spanyol tulajdonosnak valójában nincsenek alapos hosszú távú tervei, semmiféle tényleges beruházást nem hajtott végre, miközben folyamatosan romlik a munka minősége, késnek a járatok, és nagy káosz volt a British Airways új londoni termináljának megnyitásakor s azután is több héten keresztül.

Az egész működést hátráltatja például, hogy a legnagyobb légikikötőben, Heathrow-n csupán két kifutópálya van, a forgalom viszont hihetetlenül gyorsan növekszik, és már régen újat kellett volna építeni. A beutazó és az üzleti turizmus is folyamatosan bővül, jön 2012-ben az olimpia is, úgyhogy még egy újabb londoni repülőtér építése sem lenne késő, valahol a délkeleti agglomerációban.

A BAA jelenleg négy nagy angol repülőtér üzemeltetését végzi, jogi szakértők szerint ebből legalább egyet eladnia kell majd. Ugyancsak szükséges lehet megválni a három skóciai objektum egyikétől. A szabályozás vagy az ellenőrzés szigorítása a hivatal hatáskörén kívül van, ezért erőlteti várhatóan az eladást – teszik hozzá a szakértők. A cégnek ezenkívül három észak-amerikai és egy olaszországi légikikötője van.

A BAA-nak sok légitársaság és más szolgáltató is felrója, hogy túlsúlya, illetve majdnem monopóliuma miatt nem érdeke az árcsökkentés. Ugyanezt hangsúlyozza több versenytárs repülőtér-üzemeltető is. A Ferrovial eközben újabb kísérleteket tesz annak érdekében, hogy sikeres legyen a felvásárláskor életbe lépett 10 milliárd fontos újrafinanszírozási terv.

A társaság tavaly áprilisban ambiciózus beruházási tervet fogadott el. E szerint 2017-ig csaknem kilencmilliárd fontot költ különböző felújításokra és bővítésekre, szinte kizárólag brit érdekeltségeinél. A spanyolok azonban nem viszik túlzásba a tempót, s ennek nem csupán az az oka, hogy az említett újrafinanszírozás még nem teljesen megoldott, hanem az is, hogy az otthoni építőipari piac zuhanórepülésben van. Márpedig a Ferrovial csoport elsősorban infrastrukturális és ingatlanos területen érdekelt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.