Mentőöv az autóiparnak
A novemberi amerikai választások előtt a nagy autógyártók is a Bush-kormány támogatását kérték, és meg is kapták. A képviselőház tegnap megszavazta az iparágnak nyújtandó 25 milliárd dolláros kedvezményes hitelprogramot. A piaci ár alatt nyújtandó forrás független a 700 milliárdos banki mentőövtől – hangsúlyozták a kormány képviselői. A nagy autókonszernek az utóbbi időben erősen lobbiztak a kormányzatnál, ugyanis a piac szűkülése és az energiaárak emelkedése miatt válságba jutott ágazat több százezer munkahely megszűnését okozhatja.
Az autóipari centrumnak számító Ohióban és Michiganben még intenzív verseny folyik a bizonytalan szavazók mozgósítására. A Nagy-tavak államaiban nehéz lett volna megindokolni, hogy a Bush-adminisztráció miért nem nyújt segítséget a több ezer munkást foglalkoztató három nagy cégnek (General Motors, Ford, Chrysler), miközben dollárszázmilliárdokat pumpál a felelőtlen befektetéseikről elhíresült nagybankoknak.
Elemzők szerint a kezdeményezés hatalmas pofont adhat az amerikai költségvetésnek, amelynek a Freddie Macet és a Fannie Mae-t, valamint az AIG-t és a 700 milliárd dolláros banki segélyt is finanszíroznia kell. Szakértői számítások szerint a kedvezményes hitel – amelyet a banki segéllyel szemben később vissza kell fizetnie a gyártóknak – 7,5 milliárd dollárjába kerül a kormánynak. A demokraták ugyanebben a törvényjavaslatban kényszerítenék a gyártókat, hogy fejlesszenek alacsonyabb fogyasztású és környezetkímélőbb modelleket. Az EU-ban is energiahatékonyságra szeretnék rávenni a teherautók és a terepjárók gyártóit: a tervek szerint szigorítanak a szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó szabályozáson.
A minap a Chrysler jelentette be, hogy új autómodelljének bevezetését elhalasztja, és helyette egy hibrid terepjáróval jelenik meg 2010-től. A General Motors is azt tervezi, hogy a nagy fogyasztású Hummer modelljének új, energiatakarékos változatát dobja piacra októbertől. Kiszivárgott hírek szerint a gyár tetemes veszteségei miatt eladhatja a strasbourgi egységét – nyilatkozta Walter Borst, a GM pénzügyi igazgatója. A társaság 50 milliárd dolláros veszteséget halmozott fel az elmúlt három évben. VG
Európa: szigorú szabályozás
A nagy európai autókonszernek szigorodó szabályozói környezettel nézhetnek szembe. Hiába az erős német vállalati lobbi, nem számíthat a Daimler és a Porsche a környezetvédelmi előírások ideiglenes könnyítésére.Az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága elfogadta azt a javaslatot, amely szerint 2012-től csökkenteni kell a személygépkocsik szén-dioxid-kibocsátására vonatkozó kvótákat. Ez elsősorban a német gyártókat hozhatja versenyhátrányba a francia és az olasz cégek kisebb fogyasztású autóival szemben, de jól járhat a megújított modellel piacra lépő Chrysler és General Motors is.
A németek azt szerették volna elérni, hogy a szabályozás 2015-ig fokozatosan lépjen életbe.
Az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága elfogadta azt a javaslatot, amely szerint 2012-től csökkenteni kell a személygépkocsik szén-dioxid-kibocsátására vonatkozó kvótákat. Ez elsősorban a német gyártókat hozhatja versenyhátrányba a francia és az olasz cégek kisebb fogyasztású autóival szemben, de jól járhat a megújított modellel piacra lépő Chrysler és General Motors is.
A németek azt szerették volna elérni, hogy a szabályozás 2015-ig fokozatosan lépjen életbe.-->


