BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Milliárdokat érő nevek

Nincs változás a globális és az európai márkaranglisták élén: az Interbrand és a Business Week listáján az idén is a Coca-Cola, a bécsi European Brand Institute-én pedig a Nokia az első. A globális lista élmezőnyében a legfőbb változás, hogy a tavalyi második Microsoft immár csak harmadik az egy helyet előrelépő IBM mögött. Az európai dobogó második helyezettje – miként tavaly – az LVMH, a tavaly még harmadik Unilever az ötödik helyre csúszott vissza, helyet cserélve a Vodafone-nal.

Az Interbrand a június 30-ával zárult 12 hónap adatait vette figyelembe, így a pénzügyi válság hatása a listán még nem tükröződik. Az előjelek persze annál inkább: az öt legnagyobb vesztes között van a Merrill Lynch, a Morgan Stanley és a Citi. (A Citi az első húsz márka közül az egyetlen, amelynek tavalyhoz képest csökkent az értéke.)

A globális lista legnagyobb előrelépője a Google, amelynek piaci értéke az év eleje óta mintegy 30 százalékkal csökkent ugyan, márkaértéke azonban 43 százalékkal, 25,6 milliárd dollárra nőtt, ennek eredményeként a 20.-ról a 10. helyre ugrott.

A mintegy kétharmad részben a márkaportfóliók által dominált európai listán Németország képviselteti magát a legerősebben. A német top tíz márka összértéke 153 milliárd euró, ez az európai átlag több mint négyszerese. Az Eurobrand által vizsgált tizenhat ágazat közül hétben német márka (Mercedes-Benz, SAP, Adidas, Siemens, Deutsche Post, TUI, E.On) végzett az első helyen.

A legértékesebb európai médiamárka a francia Vivendi (14,5 milliárd euró) – egyúttal az ágazat egyetlen képviselője a top 50-ben. A médiamárkák éves szintű értéknövekedése a vizsgált ágazatok közül a legkisebb, mindössze kétszázalékos volt – emeli ki az Eurobrand jelentése (a győztes IT-szektor 13 százalék feletti márkaérték-növekedéssel büszkélkedhet). Az Interbrand globális 100-as listájának két médiamárkája megtartotta tavalyi helyezését: a Disney változatlan, 29 milliárd dollár fölötti értékkel a 9., az MTV – négy százalékkal, 7,2 milliárd dollárra javulva – az 52. pozícióban maradt.

A rangsorok alapja az, hogy a márka mennyivel járul hozzá a szóban forgó társaság bevéte-

léhez, a két felmérés módszertana mindazonáltal több tekintetben is eltér: az Interbrandnál például márkaportfóliók nem szerepelnek, és kimaradtak az Eurobrandnál jó helyezéseket elért gyógyszergyártók. Szembeötlő, hogy az osztrák piackutató szerint legtöbbet érő svéd márka, az Ericsson az Interbrandnál az első 100-ba sem került be – szemben a 22. helyen debütáló H&M-mel és 35. IKEA-val. (A H&M az Eurobrandnál a 45., az IKEA pedig a 39.)

A legtöbbet érő magyar márka az Eurobrand szerint az OTP: a piacvezető hazai pénzintézet neve az idén 416 millió eurót (99,3 milliárd forintot) ér – hat százalékkal többet, mint egy évvel ezelőtt –, ez az európai toplistán a 343. helyhez elég. A további sorrend: Szerencsejáték Zrt. (96,3), Mol (70,2), Danubius Hotels Group (47,2), Magyar Posta (47,0 milliárd forint). Az első tíz magyarországi márka összértéke éves szinten közel 30 százalékkal, 1,988 milliárd euróra nőtt, ez az összeg nagyjából a GDP 1,5 százalékának felel meg.

A top tíz márkaérték és a GDP aránya tekintetében Finnország vezet 37 százalékkal, Svájc (27) és Dánia (23 százalék) előtt. Az európai átlag 10 százalék; a közép-európai térség országainak mutatója – a 4,9 százalékos Szlovénia kivételével – a két százalékot sem éri el, a sereghajtó Románia, 0,1 százalékkal.

A régiós márkaranglistákat jellemzően egy közüzemi szolgáltató, egy távközlési vagy egy szerencsejáték-társaság vezeti: Bulgáriában a Natsionalna Elektricheska Kompania (77 millió euró, az európai listán az 599.), Csehországban a Sazka (516 millió euró, 305.), Lengyelországban a Polkomtel (715 millió euró, 257.), Romániában a Loteria Romania (36 millió euró, 694.), Oroszországban a Beeline (6,213 milliárd euró, 56.), Szlovákiában a Slovensky Plnarensky Primysel (199 millió euró, 456.). A kivételek között van Szlovénia a 445 millió eurót érő Gorenjével (331.) és Horvátország, ahol a legerősebb márka a Hrvatska Radiotelevizija (131 millió euró, 515.)


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.