Cégvilág

RTL Klub, Bravo, Cristiano Ronaldo - gyerekeink példakép nélkül

A 8-14 évesek kommunikációs- és fogyasztói, valamint életmódbeli szokásait vizsgálta a Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és Piackutató Intézet. A reprezentatív kutatásban kétezer tanuló vett részt, akik kedvenc médiumaik mellett példaképeikről is beszéltek.

A gyerekeket szülői jelenlét mellett, a saját otthonukban, laptop segítségével (CAPI–módszer) kérdezte a Szonda Ipsos médiafogyasztási szokásaikról. A nemzetközi trendekhez hasonlóan Magyarországon is kiderült: a gyerekek nem csak a kifejezetten nekik szánt termékek, hanem a család más vásárlásaira, beszerzéseire is komoly hatással vannak. Ez a tény azért is fontos, mivel a 8-14 éves korosztály évente mintegy 33 milliárd forint felett rendelkezik, tehát a csoport önmagában is jelentős tényező.

A 830 ezer korcsoportba tartozó gyerek véleménye elsősorban a ruhavásárláskor befolyásolja a döntéseket. 71 százalékot ért el az élelmiszervásárlás kérdése, sőt, 51 százalékban a mobiltelefon kiválasztásakor is hallgatnak a szülők a gyerekekre. Ami a hírhedt gyorséttermeket illeti: a megkérdezettek legnagyobb mértékben (98 százalék) a McDonald’s-ot ismerik, a második 76 százalékkal a rivális Burger King.

A vásárlói tudatosság tekintetében jellemzően pozitív képet fest a felmérés: a szépség és a tartósság fontosabb, mint a márka. A gyerekek több mint fele saját bevallása szerint előre eldönti, mit vegyen magának, a kiválasztott terméket pedig többnyire előre ismeri és tudja róla, hogy jó minőségű.

Ami az információk forrásait illeti: a 8-11 évesek körében a barátokon és osztálytársakon kívül a szülők véleménye is számít, a legérdekesebb, spontán említett témák: az állatok, a filmek, a sport, a játék, az autók és a mobil. A 12-14 évesek között az információ forrásai elsősorban a barátok és osztálytársak, a témák pedig jelentősen megváltoznak: megjelenik a divat, a számítógép, a hírességek, és a csajozás/pasizás.

A kedvenc médiumok kiválasztásakor a felnőttek fogyasztási szokásai a gyerekeknél is megjelennek: a legnépszerűbb televízió az RTL Klub, a rádiók között pedig a Danubius vezet. Érdekesség, hogy a kutatás szerint a tévécsatornák között a Jetix népszerűbb a gyerekek körében a TV2-nél.

A fiataloknak szánt újságok: a Bravo és a Popcorn foglalják el az első helyet a kedvenc lapok listáján, de kimutatható mértékben szerepel a Képes Sport, illetve általában a sport újságok. A legnépszerűbb weblapok csökkenő sorrendben: a startlap, a myvip, az iWiW, a YouTube és Google.

A médiumok megítélésében továbbra is a televízió vezet minden tekintetben, legyen az hitelesség, tájékozódás, hasznosság vagy szórakoztatás. Az internet minden kategóriában a második helyezett és a hitelesség tekintetében csak 3 százalékkal marad le a TV mögött. Igaz, az, hogy a legmagasabb arány a hitelesség tekintetében is mindössze tíz százalék, jelzi az általános bizalmatlanságot. Figyelemre méltó, hogy a szórakoztatás kategóriában az internet csak 12 százalékkal marad le a televízió mögött.

Hogy mennyire médiumfüggők a gyerekek? Ötvenkilenc százaléka állítása szerint mindig megnézi a kedvenc TV-műsorait, és 59 százalék kicsit vagy teljesen egyetért azzal az állítással: "nem tudom, hogyan lehetettek meg az emberek mobiltelefon nélkül". Az internet viszont csak 9 százalék számára teljesen és 24 százalék számára kicsit fontos.

A gyerekek túlnyomó többségének nincs példaképe (a kétezer megkérdezettből 937-en nem említettek példaképet), a második legnagyobb számban előforduló válasz a szülők megnevezése (446 említés). A külföldi hírességek és sportolók kis eltéréssel a harmadik, negyedik helyet foglalják el, a családtag, egyéb kategória megelőzi a magyar hírességeket és sportolókat is. A konkrét nevek között Christiano Ronaldo vezet, másodikként az "igazi" Ronaldo követi. Szerepel még L.L. Junior, Rihanna, Ronaldinho, Avril Lavigne, 50cent, Beckham, Vanessa Hudgens, Shakira és Kimi Raikönnen (az utóbbi három azonos számú említéssel).

Átlagosan félórát vett igénybe a kérdőívek közös kitöltése, újabb 10 percben pedig a szülők válaszoltak a nekik feltett kérdésekre. Önkitöltős napló is maradt a gyerekeknél, amelyet egy héten keresztül töltöttek tartalommal. A feltett kérdések relevanciájának, érthetőségének ellenőrzése céljából kvalitatív felmérés előzte meg a kutatást. Az anyagok szakmai összeállításában gyermekpszichológusok segítettek. A kutatás a szigorú szakmai előírásoknak megfelelően a szülők hozzájárulásával készült, a gyerekek az együttműködésért az adatfelvétel lezárultával az egyik szponzor által felajánlott ajándékok közül kaptak. Gyerekek médiafogyasztása A példakép -->

újság gyerek fiatal televízió média internet szórakoztat tájékoztat rádió
Kapcsolódó cikkek