Csehország bevásárolná magát a Transalpine olajvezetékbe (TAL), majd azon importálva mérsékelné az orosz olajimporttól való függését. A csövön az olaszországi Triesztből érkezik azeri olaj Németországba, ahonnan az Ingolstadt– Kralupy vezetéken (IKL) juthat el a csehországi finomítókba – írja a CTK hírügynökség a helyi E15 üzleti napilapra hivatkozva. Utóbbi szerint Csehország ez esetben eljuttathatja az azeri olajat Szlovákiának és Magyarországnak is a TAL–IKL–Barátság I. összeköttetésen át, bár ehhez meg kellene fordítani a szállítást a Barátság I-en.
Nem tekinti különösebben ígéretesnek a lehetőséget Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezetője. Mint emlékeztetett, Magyarországnak évek óta a rendelkezésére áll az alig kihasznált Adria-olajvezeték, ha megszorul, azon a világ bármely részéről vásárolhat a cső túlsó felére tartályhajón érkező olajat. Ám az orosz olajnál pillanatnyilag nincs olcsóbb, s egyébként is óriási beruházásokra lenne szükség egy más olajminőség feldolgozására való átállásra. „Persze minden épkézláb beszerzési lehetőséget meg kell vizsgálni, de nem engedhetjük meg, hogy egy politikai haragszomrád miatt, az importfüggés csökkentésének elvi lehetősége miatt a fél világot megkerülő, a mostaninál jóval drágább olajat vásároljunk” – szögezte le. A drága olajtól nőnek a lakosság terhei, romlik a gazdaság versenyképessége. „Kellő derűvel fogadok minden ilyen elgondolást. Nem remélem egyébként a szintén azeri forrásra alapozó Nabucco gázvezeték megépítését sem. Nem látni sem azt a 30 milliárd köbméter gázt, amit bele kellene táplálniuk, mint ahogy a fenti hír szerint várt olajtöbbletet sem. Ha a csehek nem vásárolnának orosz olajat, annak az lenne a magyarországi következménye, hogy az orosz vezetéki társaság kevesebb vevőre terhelné rá a vezeték üzemeltetési költségeit. Az orosz olaj európai vevőit kiszolgáló vezetékek kapacitása ma bőven elég.”
Más forrásból is arra hívták fel lapunk figyelmét, hogy műszakilag ugyan megoldható a Csehországon keresztüli magyar olajimport, de nem hagyható figyelmen kívül, hogy a Barátság I-en jelenleg Oroszország felől történik a szállítás.
Az E15 egyébként tudni véli, hogy a TAL-ba való beszállásához Csehország az USA segítségét kéri azért cserébe, hogy a területén amerikai rakétavédelmi rendszert telepítenek. Tomas Pojar cseh külügyminiszter-helyettes a lap kérdésére megerősítette, hogy tárgyalt Washingtonban a cseh olajimport egyoldalúságának csökkentéséről. Elmondta, ahhoz is amerikai támogatást szeretnének, hogy megépüljön a Gazela cseh–német olajvezeték, amelyen a balti-tengeri orosz–
német olajcső érhető el. Alexander Vondra európai ügyekért felelős cseh miniszter szerint néhány (amerikai) nagyvállalat újragondolja európai pozícióit, ez jó lehetőség másoknak arra, hogy megvásárolják az így felkínálandó vezetéki érdekeltségeket.
Az E15 emlékeztet, hogy Csehország régóta beszállna egy Nyugat felől érkező olajvezetékbe. Most talán eladó az ExxonMobil 16 százalékos TAL-hányada. Ha igen, akkor az amerikai illetékesek hozzásegíthetnék abból 2 százalékhoz Csehországot.
Ám lépett Oroszország is. Az eddigiektől eltérő konstrukcióban, azaz a közvetítők közel teljes kihagyásával olajat kínált a csehországi finomítóknak – közölte az Euro című cseh magazinnal Václav Bartuska cseh energiabiztonságért felelős kormánytisztviselő, épp, miután a cseh importterv napvilágot látott. „Példa nélküli. Ilyen ajánlatot még egyetlen ország sem kapott” – mondta, de homályban hagyta, hogy milyet.
Úgy tudjuk, hogy a Mol olajimportjában sincsenek közvetítők. Stabil a szállítás is, szemben a csehországival, ahová műszaki okokból hetekig kevesebb orosz olaj érkezett, miután Prága júliusban elkötelezte magát az amerikai rakétavédelmi radarok telepítése mellett. Mostanra helyreállt a szállítás, Oroszország pedig megerősítette, hogy a júliusi csökkenés mögött technikai problémák álltak, s nem a rakétavédelmi rendszer miatti cseh– orosz nézeteltérés. BHL
A parlament arról is határozott, hogy fel kell gyorsítani az ország uniós csatlakozási felkészülését.
A parlament arról is határozott, hogy fel kell gyorsítani az ország uniós csatlakozási felkészülését.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.