BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megindult a lejtőn az autóipar

Az elhúzódó globális gazdasági visszaeséstől való félelem miatt a kisméretű, valamint a kis fogyasztású kocsik kerülnek az érdeklődés középpontjába – írta a The Wall Street Journal a nagyközönséget október 4–19-ig fogadó Párizsi Autószalon sajtónapján.

Iparági elemzők szerint Európában ebben az évben 5,5 százalékkal, 14 millióra, 1997 óta a legkisebb értékre szűkül a piac. Jövőre pedig további 3-5 százalékos visszaesés várható, ez az évtized legrosszabb eredménye lesz. Pedig az első fél év nem volt rossz. A harminc európai ország (az EU27 és az EFTA) forgalmának átlaga pontosan 2 százalékkal marad el 2007 első hat hónapjáétól, ám augusztusban az EU15 és a három EFTA-ország alkotta Nyugat-Európában csupán Portugália autóforgalma emelkedett, a harminc európai országban pedig 15,5 százalékos volt a piacszűkülés átlaga, 780 301 gépkocsi kelt el. Az értékesítés visszaesése kihat a beszállítókra is, legutóbb a török autóalkatrész-gyártók szövetségének tagvállalatai panaszkodtak 30 százalékos rendeléscsökkenésre, ami létszámleépítéshez vezet az ottani gyárakban.

Ugyanakkor a gazdasági hullámzásnak hagyományosan ellenálló német luxusautó-szegmens a piaci átlagnál jobban szűkült: a BMW és a hozzá tartozó Mini 17 százalékkal adott el kevesebb kocsit augusztusban, de a Mercedes, valamint a Smart forgalma is 18,1-del esett.

A luxusautó-gyártók is egyre jobban érzik a pénzügyi válság és a globális konjunktúra gyengülésének hatásait. A Porsche a júliusban zárult pénzügyi évre vonatkozóan még 1,3 százalékos eladásbővülésről számolt be, a nyereség pedig elemzők szerint – a Volkswagen átvételének köszönhetően – a 7,46 milliárd eurós forgalomnál is magasabb lehet. A következő évre azonban nem hajlandó előrejelzést közzétenni a stuttgarti cég, csakúgy, mint az Audihoz tartozó Lamborghini. A német autószegmens egésze fokozódó nyomás alatt van: a frankfurti tőzsdén naponta 4-5 százalékot veszít értékéből az ágazati index. A zuhanás „bajnoka” a Daimler, amelynek papírjai szerdán például nem kevesebb mint 7 százalékot gyengültek. Piaci pletykák szerint a vállalat újabb profitfigyelmeztetés kiadására kényszerül majd, és a kedélyeket egyáltalán nem nyugtatták meg a cégvezetés magabiztos nyilatkozatai. Az Audi viszont azzal büszkélkedik, hogy szeptemberben 12,2 százalékkal növelte eladásait, a kilenchavi forgalma az elmúlt év azonos időszakában elértnél 2,9 százalékkal, 762 ezer darabra emelkedett.

A Global Insight adatai szerint földrészünkön a szeptemberi eladások 9 százalékkal maradtak el a bázistól. A francia autópiac viszont 8,4 százalékkal bővült

a múlt hónapban, a kormány „zöldautók” vásárlását ösztönző (adó)intézkedésének eredményeként. A szén-dioxid-kibocsátás függvényében több száz euróval olcsóbban juthatnak gépkocsihoz a franciák.

Még a magas energiahordozó-árak előnyeit élvező Oroszországban is megérezték az autókereskedők a nemzetközi hatásokat, hiszen a JD Power korábbi 22 százalékos előrejelzése helyett csupán 6-tal bővült a piac augusztusban.

A kisautók forgalmának növekedése ugyanakkor jelentősen csökkenti a gyárak profitját, hiszen a kisebb, olcsóbb modellek árrése jóval alacsonyabb, mint az exkluzívabbaké.

Ebben a helyzetben azonban az Audi és a BMW az autószalonon előállt kicsi, de prémium felszereltségű tanulmánymodelljeivel, az Audi A1, illetve a BMW X1 (mini SUV), valamint a még kisebb aszfaltterepjáró, a Mini Crossover koncepcióautóval.

Másrészt viszont a legtöbb gyártó igyekszik létrehozni a saját hibrid kínálatát. Köztük is kiemelkedik a Honda új Insight hibridje, amelyből évi 200 ezret akarnak értékesíteni, hogy megnyirbálják az eddigi piacvezető, a Toyota Prius sikereit. A Honda szerint újdonsága a legolcsóbb hibrid világszerte.

A másik véglet az első Mercedes-Benz „öszvér”-meghajtású személyautó, az S400 BlueHybrid, amelynek 3,5 literes, V6-os benzinmotorja a hibrid modul jóvoltából csupán 7,9 litert fogyaszt, és CO2-kibocsátása csak 190 gramm/kilométer. DK–TG

A Michelin a Continental-abroncs kérője

A gumiabroncsgyártók az autópiac gyengülése mellett a magas kaucsukárakkal is kénytelenek megküzdeni.

Michel Rollier, a Michelin első embere a Handelsblattnak kijelentette: 2012-ig 1,5-1,7 milliárd euróval szeretnék csökkenteni a költségeiket, és ennek jegyében már döntés született a konszern touli gyárának bezárásáról.

A Michelin érdeklődik a tulajdonosváltáson átesett Continental várhatóan eladósorba kerülő gumiabroncsgyártó részlege iránt, ám lehet, hogy ez versenyjogi problémákat vet majd fel – tette hozzá Rollier.

Michel Rollier, a Michelin első embere a Handelsblattnak kijelentette: 2012-ig 1,5-1,7 milliárd euróval szeretnék csökkenteni a költségeiket, és ennek jegyében már döntés született a konszern touli gyárának bezárásáról.

A Michelin érdeklődik a tulajdonosváltáson átesett Continental várhatóan eladósorba kerülő gumiabroncsgyártó részlege iránt, ám lehet, hogy ez versenyjogi problémákat vet majd fel – tette hozzá Rollier.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.