BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sokat csúszhat a Déli Áramlat

Legalább két évet késik a Déli Áramlat gázvezetékprojekt, vagyis a 2013-ra tervezett átadás kedvező esetben is 2015-re csúszik – idéz a Vedomosti.ru a Gazprom vezetéképítési terveiről szóló tanulmányból. A start pontos idejéről „külső és belső tényezők”, az iparágra vonatkozó állami politika, a fémárak alakulása és más szempontok alapján döntenek a Lassú Áramlat című írás alapján.

Leghamarabb 2009 harmadik negyedében várható döntés, amikorra elkészül a vezeték nyomvonalának az összes érintett országra vonatkozó megvalósíthatósági tanulmánya. A projekt tartalma a hivatkozott dokumentum szerint függ a nyomvonalra vonatkozó tárgyalások eredményétől, az adott országokba szállítandó gáz mennyiségétől és a vezeték várható kihasználtságától is.

„Egyelőre sem a beruházás ütemezéséről, sem a Déli Áramlat pontos útvonaláról nem határoztunk” – válaszolt a Világgazdaságnak a Gazprom Export illetékese. Éppen ezért szerinte elhamarkodott dolog akár a projekt késéséről, akár az abban részt vevő országokról találgatni. Más, a projekthez szintén közel álló forrásból viszont úgy értesültünk, hogy „a csúszás ténye már egy ideje ismert, egyik fő oka a grúziai válság”. Leszögezték, ez az előkészületeket nem érinti, tehát a jövő havi moszkvai magyar–orosz találkozót sem.

Az előző, szeptember 18-i budapesti tárgyaláson úgy határoztak, a megvalósíthatósági tanulmány előkészítéseként a továbbiakban két lehetséges magyarországi nyomvonalat vizsgálnak. Ezek láthatók a hivatkozott tanulmányban is. A cső mindkét esetben Szerbiából, Szabadka felől lépne be Magyarországra. Az egyik változat szerint a Dunántúlt átszelve Szlovénia felé hagyná el az országot Lendva irányába, a másik szerint pedig Városföld érintésével Győrön át érné el az osztrák határt.

Korábbi álláspontjával szakítva szeptember 18-án a Gazprom azt az alternatívát kérte tüzetesebben megvizsgálni, amely a meglévő magyarországi rendszer használatára alapozna. Ez tehát a második nyomvonal lenne, s e mellett szól az is, hogy Városföldön lenne a Mol és a Gazprom közös gáztárolója. Ám így Szlovéniát nem érné el a Déli Áramlat, holott éppen Alekszej Miller Gazprom-vezér ajánlotta fel számára nemrég a projekthez való csatlakozást. Kezdeményezte új tranzitútvonalak kijelölését, sőt, közös gázpiaci fellépést is. Lehet, hogy az előzetes vizsgálatok alapján mégis új vezetéket kell építeni Magyarországon.

Egyelőre hivatalos költségbecslése sincs a projektnek. Nemrég tízmilliárd eurósra tette a tenger alatt lefektetendő szakaszt Paolo Scaroni, a vállalkozásban részt vevő olasz Eni vezére s ugyanekkora összegűre a szárazföldi részt. „Minden év csúszás 5-10 százalékkal drágítja a beruházást a fémek áremelkedése és az infláció miatt” – jósolta az Aton-line elemzője, Vjacseszlav Bunykov. A Moszkva Bank részéről Vlagyimir Vegyenyejev az ütemezés pontosságát kifogásolja, ő öt-hét éves megvalósítással számol. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.