A villanyautók jelentik a túlélést, de túl drága a gyártásuk
"Egy hagyományos üzemanyagon alapuló gyártási modell számunkra elfogadhatatlan. Olyan modellre van szükségünk, amely a jövő felé mutat, ez az elektromos autókat jelenti" – idézi a Washington Post. Charles E. Schumer szenátor nyilatkozatát. Barack Obama és a szenátorok többsége "fenntartható" autóipart vizionál, csakhogy ez a fenntartható gyártás egyúttal veszteséges is.
Az autógyártók még mindig nem dolgoztak ki olyan technológiát, amellyel nyereségessé tudnák tenni az elektromos, illetve hibrid autókat. A Toyota Prius-t több mint egy évtizede forgalmazzák és sikertörténetnek tartják, holott minden eladott darab veszteséget termel. A General Motors Volt néven tervezi forgalomba hozni hibrid modelljét, de az akkumulátor magas ára biztosan veszteségessé teszi majd az elkövetkező pár évben.
"Hogy megoldják-e a Volttal kapcsolatos technikai problémákat? Tíz éven belül biztosan. De hogy erre építhetnek-e a túlélésüket jelentő öt évet? Valószínűtlen. Ezt az időszakot hagyományos modellekkel lehet csak átvészelni" – elemezte a GM helyzetét Maryann Keller autóipari elemző.
A Kongresszus már leszögezte: biztosítékot kér az autógyártóktól arra, hogy a jövőben folyósítandó állami támogatást környezetkímélő modellek fejlesztésére fordítják. Ezt erősítette meg Barack Obama is, aki a 60 Minutes-nek adott interjújában azt mondta: tudni akarja, hogy az állami segély felhasználása vezet valahova.
Viszont semmi nem garantálja, hogy ez az elképzelt új üzleti modell beválik majd. A jelenlegi számítások szerint az elektromos hajtás átlag 8 ezer dollár (1.6 millió forint) plusz költséget jelent majd autónként, amelyet az amerikai vásárlók többsége bizonyára nem engedhet meg magának.


