Cégvilág

MÁV: járatritkítások egy elhamarkodott miniszteri döntés miatt?

Járatritkításokra kényszerül a vasút egy elhamarkodott miniszteri döntés miatt, miközben a nyugati országrészben is be kellene vezetniük az ütemes menetrendet. Az átszervezéseknek várhatóan Kelet–Magyarországon isszák meg a levét.

Egyetlen, szakértők szerint elhamarkodott döntéssel a szemétkosárba dobatta Szabó Pál távozó közlekedési miniszter a Máv Starttal a hónapokon keresztül kidolgozott 2009-es menetrendet. Sajtóértesülések szerint ugyanis a miniszter egy záhonyi kirándulás alkalmával kijelentette, hogy 2009-ben a MÁV Start nem indíthat több vonatot, mint 2008-ban. Ezzel azonban sikerült felülírnia azt a korábbi követelését, hogy a vasút terjessze ki Nyugat–Magyarországra is az ütemes menetrendet, amely becslések szerint 7-8 százalékos teljesítménynövekedést igényelt volna a vasúttól. Ezért a már kidolgozott menetrend-tervezetet teljesen át kell írni, így alig egy hónappal a december 14-ei bevezetés előtt, még a vasúti vezetők sem tudják, hogy melyik vonat mikor jár majd.

„A 2008/2009. évi menetrend véglegesítése jelenleg is folyamatban van” – közölte lapunk érdeklődésére Balogh Fazekas Anita, a MÁV Start Zrt. szóvivője. „A készülő vasúti menetrend teljesítményadatai előreláthatólag megegyeznek majd a 2007/2008. évi menetrendben szereplő értékekkel. Ezen belül a menetrend ésszerűsítése történt meg, kihasználatlan, (főként csúcsidőszakon kívüli) vagy indokolatlan többletkapacitások kerültek átcsoportosításra. Ezzel az átcsoportosítással a nyugat-magyarországi vasúti szolgáltatások javulnak anélkül, hogy a vasúttársaság részére ez a változtatás többletköltséget eredményezzen” – áll a kérdéseinkre küldött válaszlevélben. A szóvivő azokra a kérdéseinkre, miszerint ez Kelet-Magyarországon mely településeket érint, illetve, hogy együtt jár-e a járatritkítás szárnyvonalak bezárásával, érdemben nem válaszolt.

Ki viszi el legközelebb a balhét?

A monorierdei vasúti szerencsétlenség után lemondott Szabó Pál közlekedési miniszter és Kamarás Miklós MÁV-elnök helye még mindig betöltetlen. A sajtóban felröppent híresztelések szerint a vasút elnöki székébe Kákosy Csaba, volt SZDSZ-es miniszter igazolna. A politikus megkeresésünkre az értesülést sem cáfolni, sem megerősíteni nem volt hajlandó. A miniszteri bársonyszékre már több pályázó neve is felmerült, ezek közül Tukacs István a miniszterelnök adóügyi megbízottja azonnal cáfolta, hogy ő lenne az egyik jelölt. Ám felmerült Puch László korábbi pártpénztárnok, a tárca jelenlegi államtitkára, Csepi Lajos, a minisztérium másik államtitkára, Burány Sándor korábbi szociális miniszter, jelenlegi gazdasági államtitkár neve, s a sajtóban megjelent találgatásokban már Baráth Etele szocialista képviselőt is számításba vették.

„Úgy tűnik, hogy jóval kevesebb vonat közlekedik majd, mint eddig. Ezzel még azt is sikerül elrontani, ami eddig működött: a keleti országrészben bevezetett ütemes menetrendet” – jelentette ki lapunk kérdésére Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) alelnöke. Dorner szerint ugyanis a teljesítmények átcsoportosítása azzal jár majd, hogy a keleti országrészben járatritkításokra kerül sor.

A civil szervezet képviselője szerint ráadásul a MÁV Start Zrt. nyilatkozatai arról árulkodnak, hogy egyszerűen nincsenek tisztában az ütemes menetrenddel és a forgalmi helyzettel. „A már ismert sztereotípiákra, kihasználatlan, üres vonatokra hivatkoznak, valószínűleg ezzel vezették meg Szabó Pált is laikus miniszterként” – mondta Dorner. „Miközben a vasút pénzigénye egyre nő, a szolgáltatás egyre romlik. Idén eddig a MÁV Start több mint 200 milliárd forintot kapott az állami kasszából, a MÁV-ra fordított állami támogatás összességében az elmúlt nyolc évben ezzel már meghaladja az 1100 milliárd forintot” – jelentette ki Dorner, aki szerint előbb–utóbb ennyi pénzért már eredményeket is illene követelni az állami cégtől.

„Azt még nem lehet tudni, hogy milyen forrásokból gazdálkodhat a MÁV Start jövőre, de egy dolog már biztos, összességében az egész országban kevesebb vonat fog közlekedni jövőre. Ennek a keleti országrész issza majd meg a levét” – mondta lapunknak Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa. A politikus szerint inkább vállalni kellene az ütemes menetrend bevezetésével jelentkező 2,5 milliárdra becsült többletköltséget, mivel ez több utast és több bevételt jelentene a MÁV Startnak, mintsem megtakarítani néhány milliárd forintot, ami viszont súlyos bevételkiesést okoz majd az elmaradt utasok következtében.

máv start Dorner Lajos ütemes menetrend MÁV szabó pál veke járatritkítások
Kapcsolódó cikkek