Cégvilág

Nyári gumi télen? Már nem csak fenyegetés! Fotók

November 10-e óta téli üzemmódban működik a Magyar Közút Kht. a 30 ezer kilométeres országos közúthálózat üzemeltetője. A téli készenlét legalább 5 milliárd forintba kerül, de egy kemény tél akár 7,5 milliárdot is felemészthet – derült ki a cég mai sajtótájékoztatóján. A kátyúzás mellett a síkosság menetesítés a legfontosabb feladat. A biztonságos téli közlekedésében az útviszonyok mellett jelentős szerepet játszik a gépkocsik műszaki állapota, az autósok vezetési gyakorlata is.

Nehéz felkészülni az utóbbi évek szeszélyes teleire, három éve sok hideg és csapadékos nap nehezítette meg közútkezelők életét, az utóbbi két évben viszont gyakorlatilag elmaradt a tél.  A különbség több százezer kátyú – mondta sajtótájékoztatóján László Sándor, az MK Kht. vezérigazgatója. Az idén októberig összesen 475 ezer kátyút szüntettünk meg útjainkon, míg tél után – áprilisban - több mint negyvenezer kátyúval zártunk, most ennek felét tartjuk nyilván jelentéseinkben. Amíg az időjárás engedi, folyamatosan végezzük ezt a munkát. A társaság értelmezésében egy átlagos télen 15-20 havas nap, 50-60 síkos nap van, 24 órán át egyfolytában egyszer sem havazik, és a hőmérséklet nem süllyed mínusz 8 fok alá. Mi átlagos télre készülünk, de a szerződéses hókotrók és sószórók, valamint a tartalék só révén ennél keményebb téllel is elbánunk.

Az utakat országszerte 5 régió 77 ügyeleti helyén figyeljük, a munkában 3000 ezer fő vesz részt – mondta el Duma Viktor, a társaság üzemeltetési igazgatója. A munkát alapvetően a cég saját gépei végzik. Ezek közül 628 úgynevezett eszközhordozó, amelyre hóekét, sószórót, vagy hómaró adaptereket is rögzíteni lehet. Ezen kívül 211 rakodógép, 57 hókotró és 137 darab saját grédert tud hadrendbe állítani a közútkezelő. Ha ez nem lenne elég a társaság szerződéses vállalkozóit is az utakra rendeli, ez további 106 hóekés sószórót és 38 célgépet jelenthet. Az időjárás előrejelzés mellett a pillanatnyi útállapotokról, a csapadék mennyiségéről és állagáról, illetve a burkolat aktuális hőmérsékletéről a cég 209 saját meteorológiai mérőállomása ad információt az illetékes ügyeleteknek, ezek alapján rendelik el a síkosság mentesítést.

A sajtótájékoztatón László Sándor elmondta, hogy a társaság munkája mit sem ér az autósok közreműködése, fegyelmezettsége nélkül. „Nyári gumival a gondosan és idejében felsózott úton is meg lehet csúszni, – mondta a vezérigazgató – a helyesen megválasztott sebesség és a körültekintő vezetés pedig nemcsak az autós, de az összes többi közlekedő érdekeit szolgálja.” A lerobbant, hóban veszteglő autók miatt gépeink sem tudnak haladni. A vezérigazgató szerint minden évben érkeznek olyan panaszok a céghez, hogy valamelyik útszakasz kimaradt a szórásból, vagy későn láttak neki a síkosság mentesítésnek, de ilyenkor jellemzően az derül ki, hogy maguk a hókotrók is elakadtak, persze nem a hó miatt, hanem valamilyen közlekedési baleset mögött felgyűlő kocsisorban.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek