Folyton virslit veszünk, pezsgőt viszont csak ritkán és olcsón
Az év végi ünnepek közeledtével egyre nagyobb az érdeklődés a pezsgő, illetve a virsli iránt. A fogyasztók továbbra is az év utolsó hónapjában veszik meg az éves vásárolt pezsgőmennyiség felét, decemberben nagyjából nyolcszor annyi háztartás vásárolja ezt a kategóriát, mint egy átlagos hónapban.
A virsli azonban az ünnepek elteltével is kedvelt élelmiszernek számít. 2008 első kilenc hónapjában 4 százalékkal vásároltak több virslit a hazai háztartások, mint egy évvel korábban – állapítható meg a GfK Hungária háztartások privát fogyasztását mérő ConsumerScan adatai alapján.
Pezsgőt, illetve habzó bort 2007-ben a magyar háztartások 45 százaléka vásárolt. 2003 óta folyamatosan csökken a kategóriát fogyasztók aránya. A kereskedelmi márkás termékek aránya a megvásárolt volumenből továbbra is alacsony, mindössze 8 százalék. Mivel az év utolsó hónapjában nagyjából nyolcszor annyi háztartás vásárol pezsgőt és habzó bort, mint egy átlagos hónapban, ezért nem meglepő, hogy az alacsonyabb árfekvésű termékek aránya ilyenkor megnő. A hipermarketek szerepe meghatározó, és a szupermarketekkel együtt egyre jelentősebb a pezsgő és habzó borok kiskereskedelmi értékesítésében.
Az szilveszteri ünnepek másik kedvelt terméke a virsli. Ebből a húskészítményből a 2008. januártól szeptemberig tartó időszakban 4 százalékkal több fogyott, mint a tavalyi év hasonló időszakában. A termékkört vásárló háztartások száma viszonylag állandó maradt, mindössze 1 százalékkal növekedett, azonban jelentősebb változást eredményezett az, hogy akik vettek virslit, azok átlagosan 3 százalékkal nagyobb mennyiséget tettek bevásárlókosarukba, mint a tavalyi felmért időszakban.
Az értékesítési csatornák közül tavalyhoz képest 2008 első kilenc hónapjában a hiper- és szupermarketek, valamint a kisbolt láncok üzleteiben vásároltak valamivel nagyobb mennyiséget a háztartások, ezzel szemben 2 százalékponttal gyengült a diszkontok pozíciója, illetve kisebb mennyiséget vásároltunk hentesnél és független vegyesboltban. A virslit vásárlók között a fiatalabb, gyerekes családok aránya meghaladja a napi fogyasztási cikkeknél mért átlagos eloszlást. Ezek a háztartások egyben virslire is fokozottabban költenek.


