BUX 39,331.33
+0.23%
BUMIX 3,707.69
-0.12%
CETOP20 1,801.38
-1.53%
OTP 8,390
-0.38%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-0.94%
-0.88%
+0.20%
ZWACK 18,550
0.00%
-0.55%
ANY 1,585
+0.96%
RABA 1,100
+0.46%
0.00%
+0.62%
0.00%
0.00%
+0.12%
-1.40%
-1.80%
0.00%
+1.61%
OTT1 149.2
0.00%
-2.70%
MOL 2,912
-0.21%
-1.28%
ALTEO 2,360
-0.42%
-2.63%
+1.13%
EHEP 1,030
-8.85%
0.00%
-0.76%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.74%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-0.26%
0.00%
+2.46%
0.00%
+3.94%
-0.60%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
0.00%
NAP 1,240
+0.16%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Válság, itt? Plázázik a magyar "ezerrel" és brutálisan költ

Úgy tűnik, a magyarok egyelőre nem érzik a spórolás szükségét: nyoma sincs a válságnak a bevásárlóközpontokban. Olyan ruházati üzletet is találtunk, ahol az előző évihez képest 20 százalékkal nőtt az ünnepek utáni forgalom.

A téli kiárusítás december 27-én már elkezdődött, de az üzletek zöme az újév első hétvégéjén fogott bele az akciózásba. A téli árleszállítás több kereskedelmi központban olyan jelentős vásárlási lázat generált, hogy az aranyvasárnappal csaknem megegyező forgalmat mértek az üzletekben. A szokatlanul nagy érdeklődés a 30-50, sőt több helyütt 70 százalékos leárazásnak is köszönhető, illetve annak az el nem ítélhető vásárlói megfontolásnak, hogy jó lesz az a karácsonyi ajándék januárban is, így a pénztárcában is marad valami.

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint megvan a kockázata a leárazásokra alapozó, januári ajándékvásárlásnak, hiszen az ünnepek előtt kinézett termék elfogyhat, vagy – ha ruháról van szó – esetleg már nem kapható a megfelelő méretben. Összesített statisztika nincs a fogyasztói szokásokról, de van, ahol akkora most is a forgalom, mint az ünnepek előtt – erősítette meg a főtitkár.

Ott jártunkkor a budapesti Aréna Pláza üzletei sem kongtak az ürességtől. Az ElectroWorld sem, ahol – mint az áruházlánc képviselőjétől megtudtuk – a többi műszaki áruházhoz hasonlóan nem voltak árleszállítások az ünnepek után. Az akciókat az eddigi rendszer szerint hónapról-hónapra egy-egy termékcsoportra hirdetik meg. Ennek ellenére szerdán is jócskán volt érdeklődő az áruházban. Utólagos karácsonyi ajándékot keresett Vári Edit gátfutó olimpikon is, aki a televíziók között válogatott. Mint mondta: bízott némi engedményben, de az „ünnepi” tömeg is riasztotta december közepén.

Az áruházlánc év végi forgalma egyébként – tájékoztatásuk szerint – az elvárásoknak megfelelően alakult, még a gazdasági válság híre is a vártnál kisebb mértékben és csak kis időre vetette vissza a vásárlási kedvet. A karácsony és szilveszter közötti időszakban pedig azért is lett nagyobb a vásárlókedv, mert sokan ebben az időszakban költötték el a karácsonyra ajándékként kapott pénzt.

„Az ugyan nem igaz, hogy januárban nagyobb lenne a kereslet, mint az ünnepek előtt, de beszédes adat, hogy az egy évvel ezelőttihez képest megközelítőleg 20 százalékkal nagyobb a forgalmunk” – értékelt szerkesztőségünknek Szepessy László, az S-modell pénzügyi igazgatója. A Marks & Spencer kizárólagos franchise-partnereként működő üzletekben 30-50 százalékot engedtek karácsony után az árakból, a forgalom pedig oly’ mértékű, hogy elképzelhetőnek tartják: nem lesz szükség további leárazásra. Az igazgató szerint szeptember óta – válság ide vagy oda – ugyanaz történt, mint évről-évre: folyamatos növekedés után, karácsony előtt csúcsosodott ki az igazi vásárlókedv.

<!-- Nem szűnik a plázaláz KIVÁRÁS Sokan halasztották januárra ünnepi vásárlásaikat Úgy tűnik, a magyarok egyelőre nem érzik a spórolás szükségét: nyoma sincs a válságnak a bevásárlóközpontokban. Olyan ruházati üzletet is találtunk, ahol az előző évihez képest 20 százalékkal nőtt az ünnepek utáni forgalom. Szabados Balázs A hipermarketek sem estek vissza A Tesco áruházakban csaknem akkora forgalom volt karácsony után, mint az azt megelőző napokban – nyilatkozta a köztévének Hackl Mónika szóvivő. A vásárlási lázat a komoly leértékeléssel indokolta: a szezonális termékek (bejgli, szaloncukor) 70-80 százalékkal lettek olcsóbbak, de a ruházati termékek árát is 50-70 százalékkal szállították le. A 2009-es esztendő első hosszú hétvégéjén is átlagos hétvégi forgalmat bonyolítottak a hipermarketek.

Az élelmiszer-kereskedelemnek egyébként sem kell tartania a forgalom csökkenésétől, hiszen a termékcsoport a fogyasztók legfontosabb „kiadási csomagjába” tartozik. Az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint várhatóan az ipar-, illetve a tartós fogyasztási cikkeken igyekszik megtakarítani a lakosság. Angyalosy Katica református lelkész már korábban kinézte magának ezt a szoknyát. Akkor 18 ezer forintba került, most 12 ezerbe.
FOTÓ: KALLUS GYÖRGY sale sale -->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek