Cégvilág

Újabb rendkívüli közgyűlés a Malévnél

Újabb rendkívüli közgyűlést tart kedden a Malév, amelyen döntés születhet a tőkerendezésről, de sajtóinformációk szerint az sem kizárt, hogy ismét elnapolják az érdemi döntéseket, ahogy az sem, hogy a magyar állam végül eláll a 2007-ben kötött privatizációs szerződéstől.

A légitársaság legutóbbi, február 10-i rendkívüli közgyűlését követően Anatolij Ballót, az orosz állami Vnyesekonombank alelnökét választották meg a Malév Zrt. igazgatósága új elnökének, míg az addigi vezérigazgató, Leonov Péter közös megegyezéssel távozott, munkáját átmenetileg Fehérváry Géza üzemeltetési vezérigazgató-helyettes látja el.

A Malév Zrt. tőkerendezésének első lépéseként a februári közgyűlés döntött a légitársaság 3,6 milliárd forintos alaptőkéjének 360 millió forintra csökkentéséről, mert az már nem felelt meg a törvényi előírásoknak. Az alaptőke emeléséről a főtulajdonos AirBridge Zrt. még nem terjesztett elő javaslatot, mert tulajdonosi szerkezetének átalakítása - a tőkeemelésben résztvevő új befektető(k) bevonása - még nem fejeződött be.

A Malév akkor azt közölte, hogy a folyamat lezárultával - akár a március 3-ra összehívott következő rendkívüli közgyűlést megelőzően is - a Vnyesekonombank készen áll a Malév további finanszírozására az AirBridge Zrt.-n keresztül. A légitársaság rendkívüli közgyűlése január 27-én függesztette fel a munkáját, néhány nappal azt követően, hogy magyar-orosz gazdasági együttműködési kormányközi bizottság társelnöki találkozója után bejelentették: a Malév új közvetett tulajdonosa az Vnyesekonombank lesz, a magyar légitársaságot pedig az orosz Aeroflottal partnerségben üzemeltetik.

Sajtóhírek szerint ugyanakkor a magyar kormány felülvizsgálja a Malév privatizációs szerződését és elképzelhető, hogy eláll a szerződéstől. A vevő 2007-ben 144 millió forintot fizetett a csaknem 100 százaléknyi részvényért, és vállalta a cég összes, mintegy 36 milliárd forint - állami garanciával felvett - hitelének visszafizetését, de részben halasztott teljesítéssel.

A halasztott teljesítésre hozták létre az állami tulajdonú Malév Vagyonkezelő Kft-t, amely a Magyar Fejlesztési Bank 20 milliárd forintos hitelét átvállalta a Malévtól úgy, hogy a Kft-ben lévő Malév márkanévért, a Százhalombatta és Ferihegy közötti kerozinvezeték repülőtéren kívüli részéért és egy Boeing 767-es gépért a légitársaságnak bérleti díjat kellett volna fizetnie.

A Malév azonban 2,2 millió euró hátralékot halmozott fel a vagyonkezelő Kft-vel szemben, ezért az MNV ekkora összegű tulajdonosi kölcsönt nyújtott a Kft-nek, hogy az képes legyen törleszteni a hiteleket az MFB felé. Időközben az is kiderült, hogy a Boeing a CIB Bank jelzálogjogával terhelten került a Kft-be, erről azonban az MNV csak 2008 novemberében értesült. A vagyonkezelő vizsgálatot indított az ügyben, nem kizárva, hogy ennek lezárultával büntetőfeljelentést tesznek.

A 2,2 millió eurós tulajdonosi kölcsönre lehívták az orosz Vnyesekonombank garanciáját január végén, így az MNV visszakapta a pénzét. A Malév pénzügyi helyzetét azonban tükrözi, hogy a dolgozóknak februárban csak késve, két lépésben tudott fizetni a cég. A 2007 tavaszán lezárult privatizáció eredményeként a Malév több mint 99 százaléka került az AirBridge Zrt. tulajdonába.

Ebben a társaságban kisebbségi tulajdonos Borisz Abramovics orosz üzletember, a Malév igazgatóságának elnöke, akit - az igazgatóságban tagságot viselő ikertestvérével, Alekszandr Abramoviccsal együtt a január 16-án megtartott rendkívüli közgyűlésen hívtak vissza a tisztségéből. Az AirBridge többségi, 51 százalékos tulajdonosa két magyar magánszemély: Kiss Kálmán és Költő Magdolna.

Anatolij Ballo Malév AirBridge Zrt Leonov Péter
Kapcsolódó cikkek