BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Előretörő tematikus tévék

Az olcsóság vált a legfontosabb tényezővé műsorkínálatuk összeállításában a kábelszolgáltatók számára, és ez nem éppen a minőség irányába hat – mondja Enyedi András, az IKO tematikus televíziócsoport magyarországi és romániai cégének a vezetője. A szakember úgy látja: a válság nyomán a tematikus csatornák felértékelődhetnek a hirdetők szemében

Méretes esés jellemzi a hazai tévés piacot, a hirdetési összbevétel az első negyedévben becslések szerint 10-12 százalékkal maradt el a tavalyi referenciaértéktől. Mi a helyzet a tematikus csatornákkal?

A mi részpiacunkon is érezhető némi visszaesés, ám ez arányaiban számottevően kisebb, mint a nagyobb csatornáknál.


A piaci szereplők megnyilatkozásaiból 0 és 5 százalék közötti zsugorodásra lehet következtetni. Hogy állnak az IKO-csatornák?

Konkrét számokat nem mondhatok, de tény, hogy messze vagyunk a piac egésze zuhanásának mértékétől, sőt, a kábeles reklámpiac összességében nem csökkent, tehát nagyobb szeletet hasít ki magának a reklámtortából.


Mi az oka annak, hogy a tematikus adókat kevésbé „büntetik” a hirdetők?

A válság ráébresztette a hirdetőket arra, hogy a reklámra költött forintjaik hasznosulása fontos érték.


Egy új trend kibontakozásának vagyunk a tanúi?

A trend nem új, évek óta érzékelhető ez a folyamat, de kétségtelenül felgyorsult az utóbbi időszakban.


Szerepet játszanak ebben az ügynökségek is?

Kétségtelen, hogy az ügynökségek egyre nagyobb figyelmet fordítanak a tematikus csatornákra.


Nem jelent hátrányt a tematikus csatornák alacsony nézettsége?

A hirdetőknek azt kell megérteniük, hogy egy tematikus, illetve egy általános adót nem lehet ugyanazon mérőszám alapján megítélni.


Az eltérő működési logikához eltérő üzleti modell is társul?

Nem.


Az IKO csoport csatornái között is van ugyanakkor olyan, amelyik mintha már kinőtte volna a tematikus kereteket…

Igen, a Film+ és a Cool is számos tekintetben hasonlít az általános tematikájú televíziókhoz, és nézettségüket tekintve is inkább már középcsatornának mondhatók.


Ugorjunk egyet! Mind többen mondják, szakértők és piaci szereplők egyaránt, hogy a tematikus csatornák piaca vészesen túltelítetté vált. Lehet ennek csatornakihalás a következménye?

Pillanatnyilag a válság az, amely megtizedeli a csatornákat. Ám nem klasszikus értelemben, vagyis az üzemeltető társaságok tönkretételével, hanem úgy, hogy a krízis a tulajdonosokat racionalizálásra készteti. Megszüntetik azokat a csatornákat, amelyek kevésbé hatékonyan működnek. Így költséget csökkentenek, ugyanakkor a bevételkiesés nem olyan jelentős.


De azért a piaci túltelítettség sem segíti őket…

Persze hogy nem. Ha túl sok a csatorna, a műsorelosztók, például a kábelszolgáltatók kínálatából óhatatlanul kiszorulnak egyesek. Arról nem beszélve, hogy a kábelcégek amúgy is folyamatosan igyekeznek lefelé szorítani a költségeiket, ergo a műsorszolgáltatóknak fizetett összegeket.


Értsük ezt úgy, hogy a kábelcégek mindinkább az ár alapján döntik el, mely csatornák kerülnek be a műsorkínálatukba?

Igen, erőteljesen érezhető ez a tendencia, ami bizony nem erősíti a minőségi műsorkínálatot.


Hogy jelenik ez meg konkrétan?

Amikor elindítottuk a csatornáinkat, az volt a politikánk, hogy olcsón adjunk minőségi tartalmat. Abban bíztunk, hogy a kábelszolgáltatók élnek majd a lehetőséggel, és nagy penetrációt adnak. Ám hiába töltjük fel a csatornáinkat jó műsorokkal, hiába nagy a potenciáljuk, a kábelcégek az ingyen vagy dömpingáron adott, ám alacsony minőségű csatornákat részesítik előnyben.


Van műsorszolgáltató, amelyik részt vesz ebben a játékban?

Persze. Sokan vannak, annak ellenére, hogy üzletileg nem nagy dobás ingyen adni a tartalmat a kábelszolgáltatónak.


Milyen választ szülhet ez a „komoly” műsorszolgáltatók körében?

Ez jelenleg megjósolhatatlan. Egy biztos, az értékesítési politikát át kell gondolni, ha ez így folytatódik.


Mi várható a digitális átállástól? Elméletileg jót hozhat a nézők számára, hiszen eltűnik a csatornák számát korlátozó technikai korlát, vagyis a mostaninál is nagyobb, színesebb kínálat lehet az eredmény.

Ez igaz. Azt ugyanakkor fontos figyelembe venni, hogy a műsorszolgáltatók számára a digitális átállás jelentős kockázatokat rejthet. Egy digitális csatornát ugyanannyiba kerül legyártani, mint egy analógot, ugyanakkor a műsorelosztóktól származó bevételek jelentősen csökkenhetnek.


Miért?

A kibővült technikai lehetőségek révén a műsorelosztók a csatornákból a jelenleginél jóval több úgynevezett minicsomagot állítanak majd elő, a digitális alapcsomagok viszont szűkebbek lesznek. Ezzel, tekintve, hogy az előfizetők számával arányosan kapják a díjaikat, a műsorszolgáltatók jelentősen kisebb bevételhez jutnak majd.


Mi lehet a válasz?

Áremelés, esetleg egy teljesen új modell bevezetése. Nyugaton működik ilyen: a műsorszolgáltatók részesedést kapnak a kábelszolgáltató bevételéből. De még az is elképzelhető, hogy a műsorszolgáltatók nem kívánnak majd átlépni az analógból a digitális rendszerbe. De ezt ne kívánjuk!


Az IKO csoport csatornái

Cool

DoQ

Film+

Film+2

The Fishing & Hunting Channel

Poén!

Reflektor Tv

Sorozat+

Sportklub

Sportklub+

DoQ

Film+

Film+2

The Fishing & Hunting Channel

Poén!

Reflektor Tv

Sorozat+

Sportklub

Sportklub+-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.