BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kínai cégek az Asia Centerben

Az Asia Center a Kína egyik legdinamikusabban fejlődő tartományából, Csöcsiangból érkezett 12 vállalat képviselőivel négynapos üzletember-találkozót szervezett a múlt héten. A küldöttség látogatása az első lépés az üzletközpont által kezdeményezett budapesti China Brand Trade Center (CBTC – Kínai Márkák Kereskedelmi Központja) megvalósulása felé.

Peking bátorítja a vállalkozásokat, hogy a Go Global nemzeti stratégia keretén belül minél több kapcsolatot létesítsenek külföldön. Miután az Európai Unió Kína legnagyobb üzleti partnere, szeretnék a befektetéseiket erre a területre összpontosítani – mondta el az Asia Centerben szervezett fórumon Ren Hongbin, a kínai nagykövetség kereskedelmi tanácsosa. Magyarország földrajzi elhelyezkedésének köszönhetően remek kiindulási helyszín a kínai cégek számára, hogy Európa felé nyissanak, és itt rendelkezésükre álljon egy kereskedelmi disztribúciós központ. Az Asia Center jelentős szerepet vállalt a cél elérésében – emelte ki Ren Hongbin.

Varju László, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium államtitkára egyebek között kiemelte a záhonyi vasúti átrakóval kapcsolatos beruházást, ennek révén felgyorsul a vasúton érkező áruk kezelése. A beruházás egyrészt munkahelyeket teremt, másrészt megerősítheti Magyarország áruelosztó funkcióját a régióban, hiszen vasúton a tengeri szállításnál gyorsabban és olcsóbban érkezik a távol-keleti termék.

A vasúti szállítási lehetőség komolyan felkeltette Csen Rufang, Csöcsiang tartomány külkereskedelmi és gazdasági együttműködési irodája főigazgató-helyettesének érdeklődését, hiszen így a gyártók sokkal rugalmasabban alkalmazkodhatnak a megrendelők igényeihez. A kínai szakember ugyanakkor kiemelte: azért érdeklődnek az Asia Center által létrehozandó China Brand Trade Center, a kínai márkás termékek kereskedelmi központja iránt, mert az export a tartomány gazdaságának motorja, hiszen 35 ezer vállalat küldi külföldre termékeit. A tartomány iparának jellemzésére Csen Rufang elmondta: 2007-ben Kínában kétszáz vállalatot minősítettek nemzeti márkának, és ebből ötven csöcsiangi volt, illetve további kétszáz helyi márka kapta meg a tartományi márka minősítést az elmúlt évben.

Miután a helyi márkás termékek jelentős része megfelel a CBTC várakozásának és a közép-európai fogyasztók igényeinek, Csen Rufang Magyarországra részben célpiacként, részben hídfőállásként tekint. Hozzáfűzte azt is, hogy az ideérkezett 12 cég közül csupán egy van állami tulajdonban, a többi az export területén meghatározó magánszektort képviseli. A küldöttség itt-tartózkodása alatt tájékozódik a magyar és a kínai vállalkozók esetleges együttműködésének lehetőségeiről is. Amennyiben a mostani látogatás sikeresnek bizonyul, Csen Rufang újabb, akár százfős delegációt is hozna Budapestre.

A kínai üzletemberek az elmúlt napokban magyar vállalatok képviselőivel találkoztak, és az ITDH tájékoztatta őket a piacról, a kereskedelmi szokásokról, a befektetési lehetőségekről és a beruházási támogatásokról. Emellett megismerkedtek a cégalapítás feltételeivel és az Európai Unió vámszabályozásával.

Rudolf Riedl, az Asia Center Kft. (AC) ügyvezető igazgatója lapunk kérdésére elmondta: két éve kezdtek bele a CBTC előkészítésébe, és a csöcsiangi küldöttség látogatása a cég munkájának első kézzelfogható eredménye. A kínai márkás termékek kereskedelmi központja régiónk fogyasztói számára is előnyös, hiszen manapság szinte az öszszes – piacokon, kisebb boltokban kapható – kínai termék névtelen áru. Azonban ha a gyártó saját márkanéven árusítja, az már a minőség záloga. Hosszú távon csak az ilyen cikkeknek van létjogosultságuk, ezek mögött kereskedelmi képviselet és garanciális háttér is van. Az Asia Centerben már több gyártó létrehozta képviseleti irodáját, és a magyarok mellett számos szomszédos országbeli kereskedő jár ide üzletet kötni. Az Asia Center Kft. a CBTC létrehozásával ugyanakkor arra törekszik, hogy a gyártás területén is létrejöjjön együttműködés kínai és magyar vállalatok között.

A CBTC projektje azonban csúszik. A világválság okozta keresletcsökkenést ugyanis az elsősorban exportra dolgozó kínai vállalatok is megérezték, emiatt a kínai állami tulajdonban lévő kiállításszervező cég, a Genertec International Advertising & Exhibition Corporation nem tudta teljesíteni a szerződésben vállalt kötelezettségét. Az eredeti terv első fázisa az volt, hogy a Genertec 2009. februárban bérbe veszi az Asia Center nyugati szárnyának egy részét, valamint a szomszéd telken álló 20 ezer négyzetméteres Budapest China Mart épületét. Itt kezdte volna meg a kiállításszervező a kínai vállalatok európai uniós képviseletét.

Pontosabban – emelte ki Rudolf Riedl – így is lesz, csak kicsit később. Az Asia Center Kft. ugyanis új munkatervet készített, és egyedül valósítja meg a CBTC-projektet. Őszig tíz kínai nagyvárosba látogat el, hogy bemutassa a koncepciót a helyi iparvállalatoknak azzal a céllal, hogy egy éven belül behozzák a lemaradást.

A Generteckel való együttműködés előnye az lett volna, hogy a kiállításszervező cég teljes egészében bérelte volna a központot, így azonban egyenként kell megállapodni minden bérlővel. Most tehát az a sorrend, hogy előbb az AC nyugati szárnyát töltik meg a koncepció szerint bérlőkkel, majd a kínai–török tulajdonban lévő China Mart kerül sorra (akkorra tervezik a megvásárlását is), s utána, az eredeti tervekhez képest két-három évvel később felépül az Asia Center harmadik, északi szárnya is, amely 2014-ben nyílhat meg.


Nomen est omen. Az Asia Center – nevéhez méltóan – nem kizárólag Kínára összpontosít, hiszen Mongóliában, Vietnamban is vannak irodái, ezenkívül együttműködő partnerei Indonéziában, Indiában és Thaiföldön. A legutóbb februárban megtartott mongol kereskedőnap és üzletember-találkozó után két hónappal már több magyar vállalkozás közel van a megállapodáshoz a mongol cégek valamelyikével. A középpontban azonban a CBTC áll, amely Magyarországot Kína valódi regionális központjává tenné az Európai Unióban, emellett létrejötte további üzleti lehetőségekhez juttatná hazánkat tőkebefektetések, gyártókapacitások létrehozása, félkész termékek összeszerelése formájában.

A magyar kormány támogatja a CBTC-koncepciót

A CBTC koncepció a magyar kormány támogatásával valósul meg: a munkát folyamatosan segítik a pekingi nagykövetség és a sanghaji főkonzulátus szakdiplomatái – tájékoztatta a Világgazdaságot Varju László, az NFGM államtitkára.

A gazdasági kapcsolatok fejlesztése szempontjából annak is különös jelentősége van, hogy Magyarország kiemelt figyelmet fordít az üzleti vízum kiadására és a vámkezelés felgyorsítására.

Az Asia Center kezdeményezése egybeesik a pekingi központi kormány Go Global stratégiájának szándékaival, utóbbi a lehetséges európai helyszínek közül Budapestet választotta a kínai termékek egyik hídfőállásául. A magyar kormány miniszterelnöki találkozók és diplomáciai tárgyalások során folyamatosan megerősíti elkötelezettségét a koncepció iránt. Tavaly pedig a magyar évad féléves rendezvénysorozata alatt 11 kínai nagyvárosban mutatták be a magyar kultúrát és gazdaságot.

Uniós csatlakozásunk óta örvendetesen nő az árucsere és a minőségi termékek exportja, igaz, a külkereskedelmi passzívum is egyre nagyobb.





A gazdasági kapcsolatok fejlesztése szempontjából annak is különös jelentősége van, hogy Magyarország kiemelt figyelmet fordít az üzleti vízum kiadására és a vámkezelés felgyorsítására.

Az Asia Center kezdeményezése egybeesik a pekingi központi kormány Go Global stratégiájának szándékaival, utóbbi a lehetséges európai helyszínek közül Budapestet választotta a kínai termékek egyik hídfőállásául. A magyar kormány miniszterelnöki találkozók és diplomáciai tárgyalások során folyamatosan megerősíti elkötelezettségét a koncepció iránt. Tavaly pedig a magyar évad féléves rendezvénysorozata alatt 11 kínai nagyvárosban mutatták be a magyar kultúrát és gazdaságot.

Uniós csatlakozásunk óta örvendetesen nő az árucsere és a minőségi termékek exportja, igaz, a külkereskedelmi passzívum is egyre nagyobb. Az egyik legfejlettebb tartomány A Jangce-deltánál fekvő, 102 ezer négyzetkilométeres, 51 milliós Csöcsiang Kína egyik gazdasági katalizátora. Tavaly az egy főre jutó GDP elérte a 6078 dollárt (a kínai átlag 6000, a magyar 19 800 dollár), ezzel a tartományok között a negyedik helyet foglalja el. Jelentős munkaerőt igénylő feldolgozóipar jellemzi, mint például a textil- és ruhaipar, a bőr-, a műszál-, a gép- és a szoftvergyártás.

Gazdasági fejlődésével párhuzamosan a tartomány egyre több vállalkozása terjeszkedik külföldre: 2008 végére mintegy 3000 céget vagy ügynökséget hoztak létre más országokban az innen származó befektetők. Asia Center - Finanszírozó és tulajdonos: Strabag AG

- Bruttó alapterület: 135 000 m2

- Kereskedelmi terület: 36 000 m2

- Raktár: 10 000 m2

- Iroda: 4000 m2

- A kiadott üzletek száma: 595

- Jelenlegi telítettség: 70 százalék

- A beruházás 2. szakaszának értéke: 70 millió euró

- A második szakasz alapterülete: 70 000 m2

- Végleges bruttó alapterület*: 205 000 m2

- Összköltség: 300 millió euró

* 2014-ben. Forrás: cégközlés-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.