Cégvilág

MEH: az EMFESZ-ről, tényszerűen

Az energiahivatal összefoglalta a gázkereskedőt érintő közelmúltbeli eseményeket, Góczi István, az EMFESZ ügyvezetője pedig a Vedomosztyinak nyilatkozott az ügyről.

A Magyar Energia Hivatal 2009. évi, az EMFESZ-szel kapcsolatos hatósági tevékenysége szempontjából fontos, főbb események időbeli sorrendje:

- Az OOO Gazprom Export a hivatalnak küldött 2009. február 16-i bejelentése alapján, mely szerint az EMFESZ nem rendelkezik földgázforrásokkal ugyanakkor a beregszászi átadási ponton földgázt vesz át, a hivatal 2009. február 18-án hivatalból eljárást indított az EMFESZ, valamint az FGSZ Földgázszállító Zrt. mint rendszerirányítói engedélyes (továbbiakban: RI) tevékenységének kivizsgálására, továbbá az EMFESZ által ellátott fogyasztók ellátásbiztonságának tisztázására.

- Az RI 2009. február 25-én megküldte a hivatalnak az ukrán földgázszállító, az Ukrtransgas bejelentését, mely szerint a szállítói engedélyes nem jogosult az EMFESZ számára földgázt átvenni. Az RI – a Hivatal kérésére – folyamatos tájékoztatást adott arról a tényről, hogy az ukrán bejelentés ellenére az EMFESZ által meghatározott földgáz mennyiségek átadását a bejelentést követő napokban is folyamatosan biztosították.



- 2009. február 25-én az EMFESZ megküldte a hivatalnak a földgáz szállítójával, a Rosukrenergo AG-vel lévő, a 2005-2015. időszakra kötött hatályos szerződését, valamint a Rosukrenergo AG-nak az ukrán szállítórendszer beregovói határpontig történő igénybevételére, a NAK Naftogas Ukrainivel (az Ukrtransgas tulajdonosával) kötött és 2030. december 31-ig hatályos kapacitásszerződésének kivonatát. Az EMFESZ a leveléhez csatolta a Rosukrenergo ügyvezetőjének azon nyilatkozatát is, mely szerint az ukrán rendszeren rendelkezésre áll az a leszerződött földgáz mennyiség, amelynek az ukrán határponton történő naponkénti átvételével az EMFESZ az RI-t megbízta.

- Az Ukrtransgas – az RI-nek küldött többszöri felszólító levele ellenére - mely szerint az RI szüntesse be a földgáznak az EMFESZ részére történő átvételét - - 2009. április 27-ig folyamatosan biztosította az EMFESZ által igényelt napi földgáz menynyiséget is.

- Az érintettektől érkező információk, illetve a tények közötti ellentmondások miatt a hivatal 2009. április 10-én felkérte a bejelentést tevő OOO Gazprom Exportot, mint a Rosukrenergo 50 százalékos tulajdonosát, hogy a Rosukrenergo felső-vezetésében meglévő képviseletén keresztül járjon el a Rosukrenergo forrásellátottságának tisztázása érdekében. A hivatal felkérését követően a kérdést véglegesen tisztázó, az orosz tulajdonos közbenjárására kiadott nyilatkozat a Rosukrenergótól ez ideig nem érkezett meg. - Az Ukrtransgas 2009. április 27-től az EMFESZ által igényelt napi földgáz mennyiséget nem tartalmazó, a többi, magyar piacon érintett földgáz kereskedő által igényelt mennyiséget adja át az RI-nek. A napi gázforgalom követése, illetve az engedélyesi adatszolgáltatások alapján a hivatal megállapította, hogy az EMFESZ eseti (spot) vásárlásokból fedezi fogyasztói igényeit. Az EMFESZ nem tett eleget a forrásellátottság változásának esetére vonatkozó jogszabályi előírásoknak, és csak a hivatal megkeresésére erősítette meg, hogy a forrásainak meghatározó hányadát biztosító - a Rosukrenergóval kötött - szerződése nem teljesül és ennek kiváltására a fogyasztói igényeit spot forrásokból biztosítja, miközben más források hosszú távú bevonására készít elő szerződést.

- 2009. április 28-án – az EMFESZ-nek történő szállítások megszakítása után – a Közlekedési Hírközlési és Energetikai Minisztérium (KHEM) megbeszélést hívott össze a földgázellátás biztonsága kérdéskörében. A megbeszélésen az EMFESZ ügyvezető igazgatója arról adott tájékoztatást, hogy a Rosukrenergóval (amelynek 50 százalékos tulajdonosa az a Mabofi, amely az EMFESZ-t tulajdonolta) kötött szerződés teljesítése ellehetetlenült, ugyanakkor a tulajdonos kész átadni a vállalkozást egy új tulajdonosnak, a RosGaS AG-nak amely rendelkezik az EMFESZ által ellátott fogyasztók igényeinek kielégítéséhez szükséges forrásokkal. Egy ismert nemzetközi ügyvédi iroda nyújtotta be a hivatalhoz a RosGaS AG EMFESZ-ben történő befolyásszerzésének jóváhagyása iránti kérelmét. A hivatal – az általa megismert előzmények és az államigazgatásnak adott tájékoztatás alapján - az EMFESZ fogyasztóinak biztonságos földgázellátása irányába tett pozitív és támogatandó lépésnek tekintette, hogy a valós forrásokkal már nem rendelkező Mabofi értékesítette tulajdonát a RosGaS AG-nak. A benyújtott kérelmet a hivatal jogi apparátusa áttanulmányozta és megállapította, hogy az maradéktalanul teljesíti a jogszabályi előírásokat. A fogyasztók zavartalan földgázellátásának biztosítása és a piaci verseny fenntartása érdekében – a fenti előzmények ismeretében – a kérelemnek megfelelően, 2009. április 29-én a hivatal a hatályos jogszabályok alapján - az azokban előírt hatáskörében eljárva - soron kívül hozta meg döntését. A hivatal - az EMFESZ fogyasztóinak folyamatos földgázellátása érdekében hozott - gyors döntését segítette, hogy az előző hónapokban folyamatosan figyelemmel kísérte az előzményeket és már hetekkel korábban elkezdte a forrás ellátottsági helyzet lehetséges következményeinek mérlegelését. A befolyásszerzés kért soron kívüli jóváhagyása révén (miután az ügylet elbírálásához szükséges és elégséges dokumentumokat a hivatal rendelkezésére bocsátották), vélelmezhető volt, hogy az új tulajdonossal a földgázforrást biztosító hosszú távú szerződés előkészítése is felgyorsul.

- Az EMFESZ jelezte, hogy az új, hosszabb távú szerződés létrejöttéig spot vásárlásokkal biztosítja a fogyasztói ellátását (a spot beszerzési árainál alacsonyabb – a fogyasztóival kötött szerződések szerinti – áron). Ez lehetőséget biztosít a hivatalnak a létrejövő új forrásszerződés ellátás-biztonsági kockázatainak mérlegelésére, ugyanakkor egy azonnali, a földgázellátásról szóló 2003. évi XLII. törvény 13.§ (4) alapján elrendelt hatósági intézkedés (működési engedély viszszavonása) kizárta volna a helyzet normalizálásának esélyét, miközben a közüzemi árhoz viszonyított, a fogyasztóknál realizálódó árelőnyöket azonnal megszüntette volna.

- Amennyiben az új forrásszerződés ellátás-biztonsági kockázatainak vizsgálata azt mutatja, hogy a tulajdonosváltás az EMFESZ fogyasztóinak nem biztosítja az elvárt ellátás-biztonsági szintet, a hivatal továbbra is élhet a jogszabály által biztosított hatósági intézkedésekkel, köztük a működési engedély visszavonásának és más engedélyes(ek) kijelölésének lehetőségével. A befolyásszerzés jóváhagyását célzó eljárás államigazgatási úton jogerős határozattal történő lezárását követően a Mabofi Holdings Ltd. (továbbiakban: Mabofi) - ügyféli státuszára tekintettel - jogszabálysértésre hivatkozással kérte a hivataltól a határozat saját hatáskörben történő visszavonását, valamint az iratokba való betekintést. Az iratbetekintést részlegesen lehetővé tette a hivatal. Az iratbetekintés korlátozására üzleti titok védelme miatt volt szükséges az üzletrész átruházási szerződés tekintetében, a RosGaS AG kérelmének megfelelően. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy az iratbetekintés ily módon történő korlátozása nem érintette a Mabofi jogorvoslati jogát. A hivatal a fenti beadványból értesült először arról, hogy az üzletrész átruházásáról szóló szerződés aláírásának körülményei vitásak. A hivatalnak nincs hatásköre az alapeljárásban becsatolt szerződés érvényességének elbírálására, csupán az okirati bizonyítékok kétségtelen bizonyító erejének megvizsgálására van lehetősége. A hivatal a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 114. §-a alapján megvizsgálta az esetleges jogszabálysértés körülményeit, azonban nem talált olyan okot, amely a határozat visszavonását eredményezte volna. A Mabofi keresettel támadta meg a befolyásszerzést jóváhagyó határozatot, és kérte a bíróságtól a határozat hatályon kívül helyezését, amelyre tekintettel a törvény által megjelölt határidőben a hivatal az ellenkérelmet elkészítette és megküldte a Fővárosi Bíróságnak. A hivatal a keresettel megtámadott határozat meghozatala során az anyagi jogi jogszabályok teljes körű figyelembevétele mellett, az irányadó eljárásjogi jogszabályok betartásával járt el. A peres eljárás tehát folyamatban van. A hivatal természetesen minden olyan hatóság és intézmény rendelkezésre áll, amely hatáskörében vizsgálódik az ügyben. Így a Nemzeti Nyomozó Iroda – különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntette miatt folyamatban lévő, nem a hivatal hatósági eljárását vizsgáló eljárása keretében megküldött – kérésére a hivatal az eljárása során készült valamennyi iratot soron kívül megküldte a Nemzeti Nyomozó Iroda részére.

Végül hangsúlyozzuk, hogy az EMFESZ-t érintő befolyásszerzés 2009. április 29-i engedélyezését követően meghozott és a jövőben meghozandó határozatainkat a jogszabályi előírások maradéktalan betartása mellett közzé fogjuk tenni.

Budapest, 2009. június 26.

Góczi Istán a tulajdonoscseréről

„Magyarországon a jogvédő szervezetekben adatgyűjtés folyik, ezekről sem engem, sem pedig az EMFESZ-t nem értesítették. Az EMFESZ-t 2004 októberében vásároltam meg, majd (a közelmúltban - a szerk.) eladtam. Meghatalmazásom volt az ilyen jellegű műveletekre, és ügyletek sokaságát bonyolítottam le a Mabofi és az EMFESZ nevében is", nyilatkozott a kft. ügyvezetője, Góczi István június 23-án Moszkvában, a Vedomosztyi című orosz lapnak. A vállalat új tulajdonosairól elmondta, hogy azok olyan orosz üzletemberek, akik készek voltak átvállalni az EMFESZ valamennyi hátralékának rendezését, s megígérték, hogy megoldják a gázszállítás kérdését is. Már régóta figyelemmel kísérték az EMFESZ körüli helyzetet, és utolsó pillanatban tették meg az ajánlatukat, amikor a gázcsapot elzárták. "Ha nem jelent volna meg a RosGas, az EMFESZ-től már elvették volna a működési engedélyt", jelentette ki Góczi István.

Gazprom Export Nemzeti Nyomozó Iroda emfesz KHEM Magyar Energia Hivatal RosGas Naftogas Ukrtransgas FGSZ Mabofi RosUkrEnergo
Kapcsolódó cikkek