Ma írják alá Ankarában a Nabucco gázvezetékprojekt előkészítését útjára indító nemzetközi dokumentumot a nyomvonalban érintett öt ország – köztük Magyarország – vezetői. A 3300 kilométeres, várhatóan 7,9 milliárd euróba kerülő, évi 31 milliárd köbméter végső kapacitású vezeték a tervek szerint 2014-től bővíti Európa gázforrásainak számát, s vesz részt az addigra várhatóan tovább bővülő gázigények kielégítésében. Az uniós és amerikai támogatást is élvező beruházásról a jövő év elején, a pénzügyi konstrukcióról a jövő év végén születhet meg a végső döntés. „A mai aláírás mérföldkőnek számít, de nem szabad megfeledkezni az előttünk álló kihívásokról sem” – mutatott rá érdeklődésünkre a projektben a Mol részéről illetékes Lakatos Benjámin.
Mint ismert, az egyik kihívás továbbra is az, hogy vajon életképes-e a projekt, a másik pedig, hogy nem gyűri-e maga alá a kezdeményezést az orosz hátterű Déli Áramlat beruházás. Bayer Mihály, Magyarország Nabucco-nagykövete szerint egyik veszély sem áll fenn, a mai megállapodás pedig tovább erősíti a Nabucco pozícióit. Finanszírozása is formálódik: az EIB már kétmilliárd eurós, az EBRD pedig legalább egymilliárd eurós hitelt kínált, az uniós energiabiztonsági csomagból is jut 200 millió eurós támogatás, és érdeklődik az Eximbank, valamint több kereskedelmi bank is. Vevő is lesz bőven: a cső kapacitásainak tavalyi, nem kötelező érvényű lekötésekor kétszeres igény mutatkozott. A nagykövet a gázforrások tekintetében is bizakodó, hiszen már konkrét eredmények látszanak: az OMV és a Mol révén idővel évi 15 milliárd köbméter kerülhet a csőbe.
Türkmenisztánból hozathat gázt az RWE; a német társaság illetékes igazgatója, Jeremy Ellis szerint cége indulna a hatalmas azeri Sah Deniz 2 gázmező tenderein is, ahogyan feltehetően a Nabucco más tagjai is. Szerinte már régen nem az a kérdés,
lesz-e elég gáz a csőbe, hanem hogy a cső mikortól tudja a gázt fogadni. Erre erősített rá pénteken Gurbanguli Berdimuhamedov türkmén elnök, valószínűsítve, hogy országa csatlakozna a Nabuccóhoz (is), és Rovnag Abdullajev, a Socar azeri állami olaj- és gázipari vállalat elnöke, amikor cáfolta, hogy bármely országnak vagy szállítási iránynak elővásárlási jogot adtak volna az azeri gázra (ez a múlt héten a Gazprom kapcsán merült fel).
Ígéretesek az egyiptomi, a grúziai, az iraki, valamint a kazahsztáni lehetőségek is, ám Irán gázára csak távlatilag lehet számítani. Az orosz betáplálást viszont kérdésünkre nem tartotta valószínűnek Bayer Mihály, ahogyan lapunknak a Gazpromnál is leszögezték: „A Nabuccót nem tartjuk vonzónak, és nem is kívánunk bele gázt tölteni. Az európai gázbiztonság növelését a Déli Áramlat biztosítja, hiszen annak már a gázforrásai is biztosítottak, ráadásul a finanszírozásának a módja is eldőlt.”
A Gazprom sok szakértőhöz hasonlóan azt hangsúlyozta, hogy nem helyes a Déli Áramlatot és a Nabuccót szembeállítani, hiszen a földrész közép- és hosszú távú gázigénye nőni fog, tehát mindkét projekt hozzájárul a páneurópai gázbiztonság javításához. A két beruházás előkészületeit mégis sokan hajlamosak a közép-ázsiai és a Kaszpi-térségbeli gázért folyó olyan versenyfutásnak látni, amelyben az orosz cég előbbre tart, sőt mintha rendre elvásárolná a gázt a Nabucco elől. „A Gazpromnak a Nabucco forrásaként számon tartott országokban indított együttműködései nem függenek a Nabucco projekttől. Türkmenisztán és Kazahsztán például cégünk hagyományos partnere. Ezekkel hoszszú távú szállítási megállapodásaink vannak, de közösen készülünk a közép-ázsiai gázszállító infrastruktúra fejlesztésére is. Tárgyalásaink hamarosan lezárulnak a Socarral is az azeri gáz oroszországi exportjáról. Mindezek a felek kölcsönös érdekeit szolgálják” – válaszoltak az orosz cégnél lapunknak.
Tegnapi hír, hogy Törökország lemondott arról, hogy a vezetéken szállított gáz 15 százalékára igényt tartson. Ankara cserébe biztosítékot kapott, hogy részesül a projekt bevételeiből. Törökország évi 400-450 millió eurót remél. Ugyancsak tegnapi hír, hogy Richard Morningstar, az USA energiaügyi követe kijelentette: ha szeretnék, az oroszokat is be kell venni a projektbe.
A konzorciumnak országonként lesz egy-egy 100 százalékos tulajdonú, nemzeti leányvállalata. A magyarországi élén a molos Szaniszló Attila áll.
A beruházás hazai szakasza várhatóan kiemelt projektnek minősül. Uniós felmentés alapján a Nabucco kapacitásainak csak a felét kell harmadik feleknek tenderen felkínálni. Bayer Mihály szerint a Nabucco sok lépéssel előbbre tart, mint a Déli Áramlat.
A konzorciumnak országonként lesz egy-egy 100 százalékos tulajdonú, nemzeti leányvállalata. A magyarországi élén a molos Szaniszló Attila áll.
A beruházás hazai szakasza várhatóan kiemelt projektnek minősül. Uniós felmentés alapján a Nabucco kapacitásainak csak a felét kell harmadik feleknek tenderen felkínálni. Bayer Mihály szerint a Nabucco sok lépéssel előbbre tart, mint a Déli Áramlat. Nem tétlenkedik a versenytárs A Déli Áramlat gázát az Egyesített Orosz Gázellátó Rendszer adja majd. „Biztosan állíthatjuk, hogy készleteinkkel teljesen kielégíthetők európai vevőink igényei: Oroszország 48 ezer milliárd köbméteres tartalékai a világon a legnagyobbak, és a Gazpromé a globális gázkincs hatoda.
Jelentős összegeket költünk földtani vizsgálatokra, a termelés és a szállítás bővítésére. Növekedési potenciálunkat jól mutatja, sőt egyértelműen megkülönböztet minket a többi olaj- és gázipari társaságtól, hogy az elmúlt években nagyobb ütemben bővültek a forrásaink, mint a termelésünk.
A többi cég átlagos kész-letpótlása viszont 90 százalék alatt volt” – mondták lapunknak a társaságnál.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.