Cégvilág

Párizsi, virsli - Továbbra is belőlük fogy a legtöbb

Továbbra is sok húskészítményt vásárolunk. A párizsi, kolbász és a többiek kiskereskedelmi eladása értékben 6 százalékkal emelkedett 2008 július-2009 júniusban, az előző hasonló időszakhoz képest.

Így a piac mérete túllépett az évi 205 milliárd forinton. Mennyiségben stabilan meghaladja a 165 ezer tonnát a bolti eladás. Az önkiszolgálással eladott áru egyre népszerűbb, annak ellenére, hogy átlagosan közel egyharmaddal drágább, mint a csemege pultoknál, kimérve értékesített húskészítmények. 

Az előrecsomagolt, önkiszolgáló szegmensre - értékben - már 61 százalék jutott a bolti eladásból, ami 2 százalékponttal nagyobb, mint egy évvel korábban. A másik oldalon, a csemege pult részaránya 41-ről 39 százalékra csökkent.

Kimérve a mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagár, egy kilogramm húskészítménynél, sertésből a tavaly május-júniusi 1 119 forint után idén az ötödik-hatodik hónapban 1 224 forint. Ugyanakkor önkiszolgálásban a mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagár egy év alatt 1 485-ről 1 614 forintra emelkedett.

A fogyasztók legjobban a többek között párizsit és virslit magában foglaló vörösárukat kedvelik. Értékben az eladások 25 százaléka jutott rájuk a legutóbbi tizenkét hónap adatai szerint. Hasonlóan népszerű a száraz és félszáraz kolbász, 23 százalékos mutatóval, 2008 július-2009 júniusban. Utánuk a főtt sonkák következnek 12, majd a felvágottak és szalonnák 9-9, továbbá egyéb kolbászok 8 százalékkal. A többi szegmens részaránya 5 százalék vagy kevesebb. Ezek a mutatók alig változnak, egyik évről a másikra.

Az összes húskészítmény mennyiségben mért bolti eladásából az utóbbi két évben, stabilan 79-79 százalékot vitt el a sertéshús, 19-19-et a baromfi- és mindössze 2-2-t a marhahús. Figyelemre méltó a húskészítményeknél a kereskedelmi márkák növekvő aránya: Idén május-júniusban 33 százalék jutott rájuk, a mennyiségben mért bolti eladásból. A tavalyi hasonló periódusban 30 százalékot regisztrált a Nielsen. 

Változnak a vásárlás színhelyei, összességében tovább koncentrálódott a húskészítmények kiskereskedelme. A hipermarketre változatlanul 32 százalék jut a mennyiségi eladásból, 2008 július-2009 júniusban. A főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres szegmens mutatója viszont 31-ről 33 százalékra emelkedett. Ugyanakkor 1-1 százalékponttal csökkent az 51-200 négyzetméteres, valamint az 50 négyzetméteres és kisebb üzletek részaránya; 6, illetve 17 százalékra.

önkiszolgáló szupermarket Nielsen hipermarket fogyasztói átlagár húskészítmény kiskereskedelem
Kapcsolódó cikkek