Teljesen új piaci helyzetre kell felkészülniük a háztartási készülékeket gyártó és forgalmazó cégeknek Magyarországon. Az évek óta zsugorodó kereslet miatt – amelyet a világgazdasági válság csak felgyorsított – a piaci szereplők az itteni értékesítési lehetőségekkel a jövőben már csak cserepiacként számolhatnak. A hazai ellátottság mértéke ugyanis a legtöbb termékcsoportban, beleértve a hűtő- és mosógépeket, tűzhelyeket, már elérte a 100 százalékot – így összegezhető a fehérárupiac szakértőinek véleménye az elmúlt évek, de legfőképpen az elmúlt fél év fejleményeiről.
Az utóbbi hat hónapban eddig szinte soha nem látott mértékben estek vissza a háztartásigép-eladások. A kereskedelem a gyártóktól a múlt év első feléhez képest összességében 17 százalékkal kevesebbet rendelt. Alig volt olyan termékcsoport, amely éves összevetésben még növekedni tudott. Idesorolható a szárító- és a beépített mosogatógépek kategóriája, de a hagyományos fehérárukból – hűtő- és mosógép, tűzhely – jóval kevesebbet vásároltak, a visszaesés mértéke 15–20 százalék között mozgott, mikrohullámú sütőkből 20 százalékkal kevesebb fogyott – mondta lapunknak Belényesi Zsolt, a Háztartásigép-gyártók Európai Tanácsa (CECED) magyarországi egyesülésének elnöke, aki egyben az Electrolux Lehel Kft. belföldi értékesítési divíziójának igazgatója. Az eladott gépekből származó bevétel ugyanakkor a mennyiségi mutatóknál jóval kisebb mértékben, 9-10 százalékkal csökkent. A gyártók ugyanis a forintgyengülés nyomán mintegy 8 százalékos áremelkedést tudtak érvényesíteni, erre több éve nem volt példa.
Az idén optimista becslések szerint is legfeljebb 900-950 ezer nagy háztartási gép találhat gazdára Magyarországon, de hol van ez a 2006-ban eladott 1,6 milliótól – emlékeztetett az azóta bekövetkezett piaci lejtmenetre Gerő László, a Candy Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette: a válság elmúltával sem lehet reálisan arra számítani, hogy a kereslet ismét felfut a három évvel ezelőtti szintre. A kelet-európai régió fejlettebb piacain – mint például Csehországban és Szlovákiában – is hasonló a helyzet, így az olasz anyavállalat az elmúlt hónapokban jelentősen átalakította, részben karcsúsította az itteni szervezeteket – húzta alá Gerő László. Július elsejével megszüntette az ezen országokban – beleértve Magyarországot is – fenntartott raktárakat, s a logisztikát a térségünkben Csehországban központosította.
Ezt a tendenciát követték más nemzetközi márkagyártó hazai leányvállalatánál is, a racionalizálás egyik fontos eleme a készletszintek lefaragása volt – erősítette meg Belényesi Zsolt, aki nem kívánt jóslatokba bocsátkozni akár csak az év második felére vonatkozóan sem. Noha teljesen bizonytalannak vélte a kilátásokat, azt azért megjegyezte: az innovatív termékek forgalma még a válságidőszakban sem csökkent oly mértékben, mint az átlagos készülékeké. Úgy látja: fizetőképes maradt az a vevőréteg, amely hajlandó az új funkciókkal ellátott, „okosabb” termékekért fizetni.
Ezt tapasztalja Tóth Gyula, az LG Magyarország fehéráru-részlegének belföldi értékesítési vezetője is, aki azonban felhívta a figyelmet: a vásárlók ma már egyre szigorúbb követelményeket támasztanak az energia- és vízfogyasztási mutatókkal kapcsolatban. Ennek kapcsán Belényesi Zsolt aláhúzta: mind az ágazat, mind Magyarország helyzetén javíthatna, ha más uniós országokhoz hasonlóan nálunk is elindulhatnának az energiamegtakarítást célzó és államilag támogatott készülékcsere-akciók. Példaként Olaszországot és Spanyolországot említette; előbbiben a kevesebb energiát fogyasztó hűtőgépeket vásárlók 200 eurót leírhatnak a személyi jövedelemadójukból. Hozzátette: vizsgálatok bizonyítják, hogy a ma kapható mosógépek energiafogyasztása 40, vízfogyasztása 60 százalékkal kisebb a húsz évvel korábbi modellekénél.
Az Elektropont hálózat tavalyi kiesése ugyanis jelentősen átrendezte a piacot – mondta Rohrböck András, a Euronics Vöröskő Kft. ügyvezető igazgatója.
Emiatt az év első öt hónapjában a cégcsoportnál egyáltalán nem éreztek visszaesést, sőt addig két számjegyű növekedést könyvelhettek el.
Deák Szabolcs, az Euronics Bravotech kereskedelmi igazgatója ezt részben annak is tulajdonítja, hogy a hipermarketek is kevesebbet forgalmaztak a szokásosnál, a vevők közül ismét többen fordulnak inkább a szakkereskedésekhez.
Az Elektropont hálózat tavalyi kiesése ugyanis jelentősen átrendezte a piacot – mondta Rohrböck András, a Euronics Vöröskő Kft. ügyvezető igazgatója.
Emiatt az év első öt hónapjában a cégcsoportnál egyáltalán nem éreztek visszaesést, sőt addig két számjegyű növekedést könyvelhettek el.
Deák Szabolcs, az Euronics Bravotech kereskedelmi igazgatója ezt részben annak is tulajdonítja, hogy a hipermarketek is kevesebbet forgalmaztak a szokásosnál, a vevők közül ismét többen fordulnak inkább a szakkereskedésekhez.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.