Cégvilág

A MÁV a jövőben már nevében sem viselné az állami jelzőt

A készülő átalakítási koncepció szerint a jövőben már nevében sem viselné az állami jelzőt a Magyar Államvasutak (MÁV); a jelenlegi MÁV Zrt.-ből leválasztanák a működéshez szükséges egységeket, a meglévő 247 milliárdos hitelállomány mellé 88 milliárd forintnyi új kölcsönnel terhelt, "kiüresített" társaságot pedig a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) felügyelete alá helyeznék - írta hétfői számában a Népszava.

A lap értesülései szerint ezt is tartalmazza a közösségi közlekedés rendszerének átalakításáért felelős kormánybiztos koncepciója, amelyet a vonatkozó kormányhatározat szerint szerdán kell Antali Károlynak – közösen Hónig Péter közlekedési és Oszkó Péter pénzügyminiszterrel mint az állami felügyeletéért felelős tárcavezetővel – a kormánykabinet elé terjesztenie.

A Népszava úgy tudja, az elképzelés szerint a jelenlegi MÁV Zrt.-ből – a korábbi terveknek megfelelően – kiválna a pályahálózatot üzemeltető önálló cég, amely Nemzeti Vasúti Pályaüzemeltető Zrt. néven működne tovább.

A vontatási, illetve a gépészeti tevékenységet – a MÁV Trakció Zrt.-t és a MÁV Gépészet Zrt.-t – pedig összevonnák a jelenleg is különálló személyszállítással, amelyet a MÁV-Start Zrt. végez. A három társaságból egy cég, a Nemzeti Személyszállító Zrt. jönne létre.

A két cég nevében a nemzeti jelzővel élne tehát tovább, míg a vasúti tevékenységhez szorosan kapcsolódó feladatoktól megtisztított MÁV Zrt.-t a továbbiakban Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. "gyámsága" alá rendelnék. A MÁV Zrt. vinné magával a jelenlegi, mintegy 247 milliárd forintos adósságállományát, amelynek 73,2 százaléka mögött állami kezességvállalás áll.

Ezt viszont még megfejelik a közeljövőben további 88 milliárd forint hitellel: ugyanis szükség lesz egy 40 milliárdos működési célú áthidaló kölcsön felvételére, valamint további 48 milliárd forint reorganizációs hitelre, hogy a másfél éves átalakítási programot finanszírozni tudják.

MÁV Gépészet MÁV Trakció MÁV Zrt
Kapcsolódó cikkek