Cégvilág

A rendőrséggel reguláznák meg a vasúti cégeket

Újabb változást hoz a hazai vasúti áruszállítási piacon, hogy október 2-től beolvad a magyarországi kft.-vel is rendelkező osztrák Raabersped GmbH a nála mintegy tízszer nagyobb, szintén ausztriai Express-Interfracht GmbH-ba.

Az erőegyesítésről olyan időszakban döntött közös anyacégük, az osztrák államvasúthoz tartozó Rail Cargo Austria (RCA) teherfuvarozó óriáscég által ellenőrzött Speditions Holding GmbH, amikor a gazdasági válság és a verseny miatt az ágazat társaságai amúgy is működésük szabályos kereteinek határait feszegetik.

Kisebb-nagyobb vétkeiket jól tükrözik a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak (NKH) a szakma egészére vonatkozó adatai: a hivatal 2009 első felében 71 eljárást indított, és összesen 60,5 millió forint bírságot szabott ki, még működési engedélyt is felfüggesztett.

„Akkora a vasúttársaságok és szolgáltatóik között a barátság, az összedolgozás, hogy a hatóság előre be nem jelentett ellenőreit is kávéval fogadták” – számolt be Horváth Zsolt Csaba, az NKH elnöke a Magyar Vasút 2009 konferencián.

 Kiemelt problémaként beszélt a hálózathoz való hozzáférésről. Úgy látja, a pályavasút-társaságok abban érdekeltek, hogy minél több költségük megjelenjen a pályadíjakban, abban viszont nem, hogy könyveikbe a hatóságok belelássanak. „Ez olyan csata, amelyből háború lesz” – szögezte le.

Rövid távon az a kérdés, hogy bírhatók rá szabályszerűbb működésre az érintett vállalatok, hosszabb távon pedig az, hogy a mostani egymásnak feszülések nyomán hogyan alakulnak át az erőviszonyok – véli a szakember. Az előírások pontosabb betartatása érdekében Horváth Zsolt Csaba szerint a hivatal bevonhatja munkájába a rendőrséget és a VPOP-t is.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

vasút rendőrség Speditions Holding NKH VPOP Rail Cargo Austria áruszállítás Nemzeti Közlekedési Hatóság magyar vasút RCA
Kapcsolódó cikkek