BUX 38,644.57
-1.50%
BUMIX 3,853.23
+0.02%
CETOP20 1,945.79
-0.35%
OTP 8,530
-5.33%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.40%
+0.42%
ZWACK 17,450
+0.29%
0.00%
ANY 1,600
-0.62%
RABA 1,145
-1.72%
0.00%
-3.62%
-1.35%
+0.47%
0.00%
-5.14%
-1.90%
0.00%
-0.54%
OTT1 149.2
0.00%
-2.24%
MOL 2,560
+2.24%
+0.77%
ALTEO 2,270
+3.18%
0.00%
+1.87%
EHEP 1,545
-3.13%
0.00%
+0.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.35%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.16%
-7.46%
0.00%
+0.96%
NUTEX 10.85
+2.36%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,700
+9.79%
+4.53%
NAP 1,188
-1.49%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Megint repülhetnek a bankárok

Repülés. Az elmúlt hetekben megint feltűntek a pénzügyi szektor képviselői az üzleti tarifákat választók között a nemzetközi légi közlekedésben. A nyugat-európai és észak-amerikai célpontok közötti forgalomban 2008 őszéhez képest már emelkedés tapasztalható, és jók a foglalási mutatók a téli hónapokra is. Különösen a vezető amerikai légitársaságoknak jó hír ez, a korábbi veszteségeiket így talán sikerül gyorsabban lefaragni 2010-ben.

A hat legnagyobb amerikai légitársaság novemberi utasforgalma mindössze egy százalékkal maradt el az előző hónaptól, az elmúlt másfél évben ez volt a legkisebb mértékű csökkenés. Ez év márciusában a vállalati utazóktól származó bevétel 35 százalékkal volt kisebb az egy évvel korábbinál. Májusban már megjelentek az első pozitív jelek, novemberre pedig éves összevetésben 5 százalékos növekedést jelzett ez a mutató.

A világ legnagyobb légitársaságának számító Delta Air Linesnál a vállalati megrendelések 5 százalékkal emelkedtek novemberben 2008 azonos időszakához képest, s az ebből származó bevétel már csak alig észlelhető mértékben csökkent. A második számú cég, az American Airlines azért derűlátó, mert jelentősen megugrott az utazásokat néhány nappal megelőző foglalások aránya, s a tapasztalatok szerint ez egyértelműen az üzleti utasok tömeges megjelenésére utal. Az amerikaiak főleg az év végi ünnepekkel magyarázzák a belpiaci forgalom növekedését, ugyanakkor néhány nagy légicég már a tengerentúli járatoknál is bővülést rögzített mind a business, mind a turistaosztályokon.

Európában egyelőre csak a British Airways (BA) szerint javult a helyzet az üzleti utazók csoportjánál. A BA London– New York járatain az első, illetve a business osztályokon 70 százalék fölötti a telítettség, erre régen volt példa a cégnél. Ez a javulás jól jön a társaságnak, mivel bevételeinek fele ettől a csoporttól származik, ez magasabb arány, mint a közvetlen versenytársaké. Az Európán belüli üzleti utasok forgalma viszont 20 százalékkal visszaesett a BA-nál, egyre több vállalatvezető választja ugyanis a diszkontcégeket. A BA eközben őszszel felgyorsította költségcsökkentő programját, ez ma már nagyobb ütemű, mint a kapacitások visszavágása. VG


Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek