BUX 39,412.74
-0.51%
BUMIX 3,795.1
-0.11%
CETOP20 1,860.46
+1.28%
OTP 8,400
+0.55%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
+5.12%
-0.57%
0.00%
ZWACK 18,300
-1.08%
0.00%
ANY 1,580
+1.28%
RABA 1,130
0.00%
0.00%
-1.19%
-1.92%
0.00%
OPUS 173.6
-2.91%
-5.46%
0.00%
0.00%
-2.21%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,926
-0.14%
DELTA 39.85
-0.37%
ALTEO 2,290
+1.78%
0.00%
-0.98%
EHEP 1,370
-3.86%
0.00%
-0.38%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-2.21%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+3.95%
-1.13%
-0.77%
0.00%
-1.38%
-0.40%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,700
0.00%
-3.02%
NAP 1,278
-0.16%
0.00%
+18.75%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Megint repülhetnek a bankárok

Repülés. Az elmúlt hetekben megint feltűntek a pénzügyi szektor képviselői az üzleti tarifákat választók között a nemzetközi légi közlekedésben. A nyugat-európai és észak-amerikai célpontok közötti forgalomban 2008 őszéhez képest már emelkedés tapasztalható, és jók a foglalási mutatók a téli hónapokra is. Különösen a vezető amerikai légitársaságoknak jó hír ez, a korábbi veszteségeiket így talán sikerül gyorsabban lefaragni 2010-ben.

A hat legnagyobb amerikai légitársaság novemberi utasforgalma mindössze egy százalékkal maradt el az előző hónaptól, az elmúlt másfél évben ez volt a legkisebb mértékű csökkenés. Ez év márciusában a vállalati utazóktól származó bevétel 35 százalékkal volt kisebb az egy évvel korábbinál. Májusban már megjelentek az első pozitív jelek, novemberre pedig éves összevetésben 5 százalékos növekedést jelzett ez a mutató.

A világ legnagyobb légitársaságának számító Delta Air Linesnál a vállalati megrendelések 5 százalékkal emelkedtek novemberben 2008 azonos időszakához képest, s az ebből származó bevétel már csak alig észlelhető mértékben csökkent. A második számú cég, az American Airlines azért derűlátó, mert jelentősen megugrott az utazásokat néhány nappal megelőző foglalások aránya, s a tapasztalatok szerint ez egyértelműen az üzleti utasok tömeges megjelenésére utal. Az amerikaiak főleg az év végi ünnepekkel magyarázzák a belpiaci forgalom növekedését, ugyanakkor néhány nagy légicég már a tengerentúli járatoknál is bővülést rögzített mind a business, mind a turistaosztályokon.

Európában egyelőre csak a British Airways (BA) szerint javult a helyzet az üzleti utazók csoportjánál. A BA London– New York járatain az első, illetve a business osztályokon 70 százalék fölötti a telítettség, erre régen volt példa a cégnél. Ez a javulás jól jön a társaságnak, mivel bevételeinek fele ettől a csoporttól származik, ez magasabb arány, mint a közvetlen versenytársaké. Az Európán belüli üzleti utasok forgalma viszont 20 százalékkal visszaesett a BA-nál, egyre több vállalatvezető választja ugyanis a diszkontcégeket. A BA eközben őszszel felgyorsította költségcsökkentő programját, ez ma már nagyobb ütemű, mint a kapacitások visszavágása. VG


Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek