BUX 39,240.53
-1.65%
BUMIX 3,711.97
-1.12%
CETOP20 1,829.32
-2.80%
OTP 8,422
-0.78%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-5.75%
-1.73%
-1.49%
ZWACK 18,550
+1.09%
0.00%
ANY 1,570
-0.95%
RABA 1,095
+0.92%
0.00%
+0.63%
-3.12%
-0.94%
OPUS 165.8
-2.01%
+5.42%
-3.90%
0.00%
-3.19%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,918
-1.75%
-1.27%
ALTEO 2,370
-0.84%
+11.76%
-1.22%
EHEP 1,130
-5.83%
-0.83%
+0.89%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-0.77%
0.00%
0.00%
-0.36%
+0.81%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
-0.27%
-3.12%
NAP 1,238
+1.48%
0.00%
-15.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Összevonhatják a Volánokat

Regionális autóbusz-konzorciumok létrehozását indítványozza a Volán társaságok tulajdonosi jogkörét betöltő Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. – értesült a Világgazdaság. Az erről szóló javaslatot a szervezet várhatóan december közepén nyújtja be a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanácshoz. A tervek szerint a buszkonzorciumok vezetői a hét uniós statisztikai régión belül arra felkérendő Volánok vezérigazgatói lennének. Az első fázisban ők készítenék elő a regionális együttműködéseket, majd tennének javaslatot azok konkrét módjára.

A következő lépés – az első fázis tapasztalatainak leszűrése után – a Volánok összevonása lenne, ám hogy ez pontosan milyen módon történne, azt egyelőre nem döntötték el. Az egyik elképzelés szerint a kisebb társaságok a hét „vezető” Volán vagyonkezelésébe/tulajdonába kerülnének – értelemszerűen regionális besorolás alapján. Az MNV elképzelhetőnek tartaná azt is, hogy a busztársaságok régiónként létrehoznak egy közlekedésszervező társaságot, de lehetséges forgatókönyv az is, hogy egyesülés formájában alakul meg a térségi közös cég.

Bárhogyan lesz is, szakértők szerint a Volánok csak az előnyét látják majd az együttműködésnek a közös beszerzés, a kiszolgálótevékenység, a pályáztatás, valamint a járataik közötti párhuzamosságok megszüntetése révén. Tény ugyanakkor, hogy a Volánok sorsát illetően számtalan érdeket kell majd egyeztetni. Zana Tibor, az MNV Volánokért felelős igazgatója szerint egészen mást várnak el a buszos társaságoktól az utasok, a Pénzügyminisztérium, a közlekedést felügyelő minisztérium, a tulajdonos MNV, a versenytársak, de eltérők a társadalompolitika és a nemzetgazdaság érdekei is. A szakember úgy véli, kérdés a tulajdonlás is, szerinte nem biztos, hogy akár csak középtávon is állami tulajdonban kell tartani a Volánokat.

A kooperáció ötlete persze nem új keletű, a Volánok évtizedek óta együttműködnek, ha konzorciumokat eddig nem is alakítottak. „Butaság azt hinni, hogy a Volánoknak nem az az érdekük, hogy jó hálózaton sok utasuk és abból nagy bevételük legyen” – utalt lapunknak Bebesi István, a Bakony Volán vezérigazgatója arra, hogy a társaságok számára is fontos az együttműködés, ha az kézzelfogható előnyökkel jár.

Már csak azért is óriási szükség lenne a jelenlegi rendszer átalakítására, mert a Volánok által ellátott helyközi közúti személyszállítási közszolgáltatási vonalak kétharmada veszteséges. Zana Tibor szerint az is nehezíti a cégek helyzetét, hogy miközben költségeiknek és bevételeiknek jelentős részét a működésüktől független tényezők determinálják (utasszámcsökkenés, bérmegállapodás, infláció, adóváltozások), jövőre együttesen mintegy négymilliárd forintot kell megtakarítaniuk.

Persze azért fejlesztésre is akad pénz. A Tisza Volán például épp a napokban jelezte, hogy új Mercedes Conecto buszokat állított forgalomba. De fejlesztésre sarkallja a társaságokat a verseny is. Egy hete a közszolgáltatási szerződés nélküli Orange-ways mutatta be Baján az ottani közösségi közlekedésben közlekedő első DAF autóbuszát.


Emelkedő tarifák

Holnapig kell arról dönteni, hogy az állam meghosszabbítsa-e a Volánok közszolgáltatási szerződését 2016-ig. A helyközi közösségi közlekedés tarifaemeléséről ugyanakkor csak később határoznak, de átlag 15 százalékos emelés várható – mondta Antali Károly kormánybiztos a Magyar Közlekedés 2009 konferencián. Hozzátette azonban: 16,6 százalékra lenne szükség ahhoz, hogy a legutóbbi, 2007. májusi állapothoz hasonlóan a bevétel fedezze a költségeket. A 65 év felettiek kedvezménye megmarad, és jó lenne, ha EU-konform módon rendeződne a külföldiek magyarországi utazási kedvezménye is – hangsúlyozta.

Közlekedési régiók, de hogyan?

Aba Botond, a Közlekedéstudományi Intézet igazgatója (a BKV volt vezérigazgatója) szerint korántsem egyszerű meghatározni a közlekedési régiókat.

Semmilyen hazai közigazgatási, statisztikai vagy földrajzi regionális felosztás nem felel meg ugyanis a közlekedési regionalitás szempontjainak. A közle-kedési régióhatár ott van, ahol a legkisebb a keresztirányú forgalom, és hogy hol, az már matematikai eszközökkel jól meghatározható.

Ugyanakkor a határok kijelölésénél figyelembe kell venni, hogy hol van a meglévő infrastruktúra.

Semmilyen hazai közigazgatási, statisztikai vagy földrajzi regionális felosztás nem felel meg ugyanis a közlekedési regionalitás szempontjainak. A közle-kedési régióhatár ott van, ahol a legkisebb a keresztirányú forgalom, és hogy hol, az már matematikai eszközökkel jól meghatározható.

Ugyanakkor a határok kijelölésénél figyelembe kell venni, hogy hol van a meglévő infrastruktúra.-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek