Válságspirálban a kkv-k
Válasz. Növekvő kintlévőségek, apadó árbevétel, átütemezett számlák és elhalasztott beruházások; több fronton támad a válság, az egymást erősítő hatásokat egyidejűleg érzékelik a hazai kisvállalkozások vezetői – derül ki a BellResearchnek az egymilliárd forint alatti árbevételű vállalkozások helyzetét és kilátásait vizsgáló kutatásából.
A bevételek visszaesése mellett minden második cég számára problémát jelent az ügyfelek számának csökkenése és a költségek növekedése is. A sikeresen megtartott ügyfelek fizetési morálja ugyancsak megingott, lévén ők is áldozatai a válságfolyamatoknak.
Mindezek miatt borúsabb jövőképet vetítenek maguk elé a cégek: míg egy évvel ezelőtt a vállalkozások negyede vélte úgy, hogy cége előtt fejlődési lehetőségek állnak, erre az esztendőre az optimisták aránya 18 százalékra csökkent. Ezzel párhuzamosan 2008-ban még csak minden ötödik cég számított hanyatlásra, most viszont már a vállalkozások negyede számol visszaeséssel.
A vállalkozások kintlévőségei drasztikus mértékben nőttek, a BellResearch becslései szerint a tavalyi átlagos havi 2,9 millióról 4,1 millió forintra. A kintlévőségeket a cégek leggyakrabban hosszabb fizetési határidőkkel, a számlák átütemezésével és tagi kölcsön bevonásával próbálják kompenzálni, de nem ritkák más megoldások sem, van, aki hitelfelvétellel pótolja a hiányzó tőkét.
A válságkezelés kapcsán legtöbbször a működési költségek csökkentése kerül fókuszba, amit a megkérdezettek közel 40 százaléka a beruházások elhalasztásával egészítene ki. A hosszú távú üzletmenetet meghatározó stratégia része lehet a „fapados” megoldások bevezetése: tízből három cég olcsóbb megoldásokat ajánl ügyfeleinek. Noha a válság hatásai mára a cégek többségét elérték, a kutatás szerint korántsem tekinthető mindegyikük felkészültnek. A cégek pénzügyi döntéshozóinak negyede nem tudott vagy nem akart megnevezni olyan válságkezelő lépést, amelyet megtesznek vagy megtennének. VG


