Az EasyJet azon kevés légitársaságok közé tartozik, amelyek 2009-et nyereséggel zárták a válság ellenére, miközben 25 riválisuk tönkrement. Az angliai fapados cég marketingigazgatója szerint a 44 millió fontos adózott eredményt az utasszám 3,4 százalékos növekedése, a gépek telítettségének 1,4 százalékos javulása és számos más mutató kedvező alakulása alapozta meg. Peter Voets tegnap újságírók előtt ismertette, cége hogyan szorította az európai átlag 57 százalékára a tavalyi fajlagos költségeit – például jobb gépkihasználással, egységes (Airbus) flotta fenntartásával, a csak internetes jegyeladással, az átszállás nélküli járatokkal. Pozíciói további javítása érdekében már tavaly lekötötte idei üzemanyag-felhasználása 66 százalékát, 182 repülőből álló gépparkja átlagéletkorát tartósan 3,5 éves szinten tartja azzal, hogy 2-3 hetente (!) új repülőt állít üzembe, s hogy ezekre 11 éves karbantartási szerződése van. Látványos változást ígér, hogy a már ma 19 központból induló járatrendszerét néhány év alatt hálózatszerűvé kívánja alakítani. (A Malév-gépek egy központból indulnak, a flotta 27 gépből áll.)
„Versenytársaknak tekintjük a nagy sebességű vonatokat is, főleg Franciaországban és Németországban. A három órán belüli utaknál kerüljük a velük való rivalizálást” – mondta lapunknak Peter Voets. „Tavaly a Bázel és Párizs közötti, nagy sebességű vonat beindításakor meg is szüntettük a két város közötti repülőjáratunkat. Az Air France nem így tett, meg is feleződött az ottani forgalma.”
Az EasyJet a Ferihegyi repülőtér forgalmából a negyedik legnagyobb szeletet hasítja ki a hivatalos adatok (OAG) szerint (a Malév 44, a Wizz Air 11, a Lufthansa 9, az EasyJet 5 százalék). Bár tavaly 1,9 százalékkal esett budapesti utasainak a száma, ez kisebb a Ferihegy egésze által elszenvedett 4,1 százaléknál. Kedvezőtlen, hogy az ide érkező és az innen elutazó utasai aránya erősen eltér az ideális 50-50 százalékostól, és az is, amit az OAG mutat: európai összevetésben gyenge, csak 27 százalékos a magyarországi légipiac növekedési potenciálja. Az EasyJet nem is tervez budapesti járatközpontot létesíteni. BHL
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.