Óriási a hazai vásárlók információéhsége, a vevők a megfelelő tájékoztatás hiánya miatt gyakran inkább lemondanak a vásárlásról. A szakértők szerint megoldást az információs terminálok bevezetése jelenthet.
Átfogó, nem reprezentatív felmérés készült a hazai vásárlók információs igényeiről. Ebből kiderül, hogy a válaszadók közel 90 százaléka igényelné, hogy több információhoz jusson a termékről az áruházakban. Ez számukra annyira fontos, hogy több mint 90 százalékuk már mondott le vásárlásról azért, mert nem kapott elegendő információt a kívánt termékről − ismertette a felmérés eredményeit a Laurel Számítástechnikai Kft. vezetője.
Bessenyei István rámutatott, bár a megkérdezettek 61 százaléka igényelné a több eladót az áruházakban, mindössze 10,5 százalékuk gondolja úgy, hogy az áruházak eladó személyzete jól képzett – 41,8 százalékuk képzetlennek, míg 47,8 százalékuk szerint éppen csak kielégítően képzettnek gondolja az üzlet munkatársait.
A helyzet megoldását az információs terminálok nagyobb léptékű elterjedése jelentené – vélik a szakértők. A felmérés ezért ezek ismertségére, fogadtatására is kiterjedt. A válaszadóknak több mint harmada (38,9 százalék) jelezte, hogy még sohasem találkozott információs kioszkkal (terminállal) az áruházakban, míg a többség már látott ilyet kül- vagy belföldön.
Azok közül, akik találkoztak vele, 82 százalékuk használta is az eszközt, 80 százalékban könnyűnek vélték a használatát, a kérdezettek 97 százaléka meg is találta a keresett információt. Figyelemreméltó, hogy a megkérdezettek 69 százaléka szívesebben használta inkább az információs kioszkot, minthogy eladótól kért volna segítséget.
A megkérdezettek nemcsak áruházakban, hanem számos más helyen is találkoztak információs terminálokkal, például kerestek már menetrendet, üzletek helyét, éttermeket a közelben, de használták ajándékpontok lekérdezésére, beváltására is.
A kioszkok még nem terjedtek el tömegesen Magyarországon, holott érezhetően nagy szükség van rájuk. A leggyakoribb információs igény műszaki és más termékek részletesebb leírására, a termékválaszték közötti eligazodás segítésére, ár szerinti rangsor felállítására és a keresett áruk bolton belüli helyének kijelzésére mutatkozik.