BUX 38,644.57
-1.50%
BUMIX 3,853.23
+0.02%
CETOP20 1,945.79
-0.35%
OTP 8,530
-5.33%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.40%
+0.42%
ZWACK 17,450
+0.29%
0.00%
ANY 1,600
-0.62%
RABA 1,145
-1.72%
0.00%
-3.62%
-1.35%
+0.47%
0.00%
-5.14%
-1.90%
0.00%
-0.54%
OTT1 149.2
0.00%
-2.24%
MOL 2,560
+2.24%
+0.77%
ALTEO 2,270
+3.18%
0.00%
+1.87%
EHEP 1,545
-3.13%
0.00%
+0.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.35%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.16%
-7.46%
0.00%
+0.96%
NUTEX 10.85
+2.36%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,700
+9.79%
+4.53%
NAP 1,188
-1.49%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Szakmai teszt előtt az iGlue

Várhatóan 1,5-2 hónapon belül bemutatják a szakmai sajtónak a magyar fejlesztésű internetes keresőt, az iGlue-t – tudtuk meg Vaskó Pétertől, a megoldást kidolgozó IN4 Kft. ügyvezető igazgatójától, aki egyben a konstrukció ötletgazdája is. Ha a szaksajtó visszajelzése pozitív lesz, akkor a szükséges hardverkapacitás-bővítést követően, három-négy hónap múlva már viszonylag széles körben is elérhető lesz az internetes keresésben új irányvonalat képviselő magyar megoldás. Ha sikerül további anyagi forrásokat bevonni a projektbe, nagyjából egy év múlva már a világ minden részén bárki számára hozzáférhető lesz az iGlue.

Az IN4 Kft. 2007-ben jött létre egyetemi kutatásokra alapozott, online alkalmazások fejlesztésére szakosodott cégként. A vállalkozó szellemhez szerencse is párosult, így a kutatások anyagi háttere is biztosított volt, a Power of the Dream Ventures nevű kockázatitőke-cég több tízmillió forinttal támogatta a munkát.

Az iGlue egy olyan online, integrált tartalomszervező és -kereső eszköz, amely túllép a ma legelterjedtebb karakteregyezésen alapuló keresésen. A megoldás a nyelvi elemzés segítségével felismeri és megjelöli az éppen olvasott online szöveges tartalmak legfontosabb elemeit (személyek, földrajzi helyek, intézmények stb.), ezután az egyes szövegelemekhez helyben megjelenő releváns információkat rendel (adat, kép, videó, timeline). Az iGlue ezáltal intelligens módon képes újraszervezni, „összeragasztani” a világháló töredékes adatait, és megmutatni az információk kapcsolatrendszerét – vázolta a megoldás lényegét Vaskó Péter.

A magyar megoldás egy a felhasználók által is bővíthető adatbázisra épül, ebből gyűjti ki a válaszokat a keresésekre. Az adatbázis jelenleg mintegy húszmillió adatelemet tartalmaz, a tervek szerint ezt 60-70 millióra növelik a jövőben, ami már hatékony működést tesz lehetővé. Az iGlue adatbázisában már most is közel 2,5 millió földrajzi hely szerepel, lefedve ezzel a föld településeinek 90 százalékát, míg magánszemélyekből 150 ezret tartalmaz a rendszer, ez a szám a következő néhány hónapban 400-500 ezerre nő – közölte Vaskó Péter.

A magyar alkalmazás komoly érdeklődést váltott ki, az IN4 Kft. vezetőjének elmondása szerint jelenleg is több potenciális befektetővel tárgyalnak. Az iGlue a hagyományos keresők fő bevételi forrásait jelentő keresőhirdetésekben a jelenlegi megoldásoknál lényegesen pontosabb célzást tesz lehetővé, ez vonzóvá teheti a hirdetők körében. Emellett a nagy szoftvercégek is érdeklődnek a technológia iránt, hoszszabb távon Vaskó Péter elképzelhetőnek tartja, hogy egy szakmai befektető áll majd az iGlue mögé.

Az internetes keresőpiacot uraló Google fölénye válaszlépésekre kényszeríti a világ meghatározó netes vállalkozásait, ha nem akarják elveszíteni felhasználóikat és bevételeiket. Az egyik lehetséges reakció a Microsoft és a Yahoo! lépése, vagyis az erők egyesítése. Emellett azonban az új technológiák megjelenése is átformálhatja a piacot, és ezek kellő tőkével és marketingháttérrel megingathatják a Google pozícióit. Persze az sem kizárt, hogy a piacvezető maga áll a technológiai váltás élére, tovább erősítve ezzel a helyzetét. A tét nem kicsi, a ZenithOptimedia becslése szerint 2009-ben 27,12 milliárd dolláros volt a globális keresőhirdetési piac, 2012-re pedig 40,85 milliárd dollárosra nőhet. VG

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek