BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újráznak a buszbeszerzők

Ismétlés. A Volánbusz Zrt. a közeljövőben egyfordulós, nyílt közbeszerzési eljárást indít ugyanolyan buszok beszerzésére, amelyekre a tavaly április 24-i határidővel már kért ajánlatokat. Az azóta eltelt egy év az egyik elutasított pályázó, a székesfehérvári Alfa Busz Kft., valamint a Volánbusz pengeváltásával – hiánypótláskérésekkel, közbeszerzési döntőbizottsági határozatokkal és fellebbezésekkel – volt terhes. Mint ismert, a közbeszerzési döntőbizottság a múlt héten végül is elutasította az Alfa legutóbbi, februári beadványát is. Igaz, eljárási hiba miatt a Volánbusszal szemben 3 millió forintos bírságot szabott ki, ám minden ezt meghaladó jogorvoslati kérelmet elutasított.

Az összesen hatvan alacsony padlós jármű megvásárlásáról szóló, tengeri kígyóvá terebélyesedett üggyel kapcsolatban a Volánbusz Zrt. elzárkózott attól, hogy bármilyen szintű vezetője részletes tájékoztatást adjon. Csupán egy közleményt adtak ki, amely szerint a meghatározott szerződéses feltételek mellett kizárólag az ajánlati ár lesz az új pályázatban az egyedüli értékelési szempont. A közlekedési társaság szerint a döntőbizottság helybenhagyta a cég döntését, hogy az Alfa Busz Kereskedelmi Kft. ajánlata érvénytelen, és a nyertes a 9 millió 866 ezer eurós ajánlatot tett kínai Xiamen King Long United Automotive Industry CO, a második helyezett pedig a cseh VIKO s.r.o.

Mogyorossy Tibort, az Alfa Busz ügyvezető igazgatóját és többségi tulajdonosát nem sikerült elérnünk telefonon, úgy értesültünk, hogy ez ügyben senkivel nem kíván beszélni. Kelemen János, a 2007-ben alapított King Long Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója a pályázattal kapcsolatban szintén nem nyilatkozott lapunknak, annyit azonban elmondott, hogy várhatóan májusra lesz kész magyarországi autóbuszgyáruk létesítésének megvalósíthatósági tanulmánya. Az évi 13 ezer busz gyártásra képes Xiamen King Long azért szeretne megtelepedni hazánkban, hogy így a termék uniósnak számítson, és innen olcsóbban léphessen az európai piacra. Az itt futó mintegy 160 kínai busz legtöbbje Gödöllőn és környékén, valamint Zsámbék vonzáskörzetében viszi az utazókat.

Szakértők szerint ugyanakkor a magyar buszgyártásban érdekelt cégeknek – Alfa Busz, Csaba Metál, Kravtex, NABI, Magyar Járműtechnikai Zrt., Rába – klaszterba kellene tömörülniük, hogy összefogva lássák el a piacot. Fórián István, az autóbusz-rekonstrukciós program miniszterelnöki megbízottja korábban azt mondta lapunknak, hogy ismét létre kellene hozni „a” magyar buszt, hiszen az ITDH-n keresztül Tunéziától Mongóliáig számos ország érdeklődik ez iránt, mivel máig nosztalgiával gondolnak az Ikarus márkára. A buszgyártók azonban jelenleg egymásban versenytársat és nem szövetségest látnak – tette hozzá. VG



Jogi lehetőségek: három út

Az eljárásban nyertes ajánlattevő, ha nem kötnek vele szerződést, jogorvoslatért fordulhat a közbeszerzési döntőbizottsághoz, egyszersmind az elmaradt haszon iránti igényét érvényesítendő indíthat polgári pert az illetékes elsőfokú bíróságon – vázolta a kínai King Long előtt álló lehetőségeket a Világgazdaságnak Berényi Lajos, a Közbeszerzési Tanács nyugalmazott elnöke.

Ha a kínaiak jogorvoslati eljárást kezdeményeznek, a döntőbizottság előtt három út áll: elutasíthatja a kérelmüket, illetve ha jogosnak ítéli, az ajánlatkérőt döntése felülvizsgálatára utasíthatja, esetleg új közbeszerzési eljárás lefolytatására kötelezheti. Az utóbbi mellesleg a fennálló helyzettel lenne azonos, hiszen a Volánbusz legfrissebb nyilatkozata szerint új, egyfordulós eljárásra készül buszbeszerzésügyben.

Ha a kínaiak jogorvoslati eljárást kezdeményeznek, a döntőbizottság előtt három út áll: elutasíthatja a kérelmüket, illetve ha jogosnak ítéli, az ajánlatkérőt döntése felülvizsgálatára utasíthatja, esetleg új közbeszerzési eljárás lefolytatására kötelezheti. Az utóbbi mellesleg a fennálló helyzettel lenne azonos, hiszen a Volánbusz legfrissebb nyilatkozata szerint új, egyfordulós eljárásra készül buszbeszerzésügyben.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.