Egy finomító nyereségtermelő képességét, pontosabban nagy értékű termékeket (például járműüzemanyagokat) előállító képességét az NCI (Nelson komplexitás index) mutatja. A 120 európai olajfinomító indexének átlagértéke 7,6 volt 2009-ben, a Mol pozsonyi finomítójáé 11,5, a százhalombattaié pedig 10,6, a csoport másik három finomítóját, főként a horvátországi INA-t viszont még fejleszteni kell. A hosszabb távon növekvő dízelkereslet a Mol csoportot is arra ösztönzi, hogy növelje az előállított dízel arányát. Ahhoz azonban, hogy a jelenlegi 46 százalékot 50 százalékra emelje, jelentős beruházásokra lenne szüksége. Egy ilyen célt szolgáló új hidrokrakkoló mintegy 400 millió euróba kerülne, de csoportszinten még ezzel is csak 1-1,5 százalékkal nőne a dízel aránya. (Százhalombattán értelemszerűen ennél többel.) A hidrokrakkoló másfél futballpályányi helye már elő van készítve, de a társaság óvatos, még vár az építkezéssel. Auditálásra váró üzleti jelentése szerint ugyanis tavaly jelentősen estek a dízeltermelés európai haszonrései, és a válság is takarékos gazdálkodásra ösztönzi. Százhalombattán egyébként már ma is 80 százalék fölötti a nagy hozzáadott értékű terméke aránya.
Az évi 8,1 millió tonna olaj feldolgozására képes Dufi létesítményei az átlagosnál nagyobb kéntartartalmú orosz (urál) olaj feldolgozásához a leginkább megfelelők. Ismert, hogy ez az olaj Oroszországból, a Barátság vezetéken érkezik, de kiesése esetén az Adria vezeték is el tudja látni a finomító egészét, a tengerek felől érkező szállítmányokkal. (Erre volt már példa.) A Molnak az orosz Lukoillal évi ötmillió tonna olaj szállítására van szerződése. Kelemen Béla szerint általában véve az az ideális, ha egy társaságnak van egy nagy, az igényei 50-60 százalékát kielégítő szállítója, egy 30 százalékot lefedő közepes és két kisebb.
A társaság egyik legutóbbi, nagy beruházása a késleltetett kokszoló 2001-es felépítése volt. A 60 milliárd forintos projektre a nehéz olajtermékek hasznosítása miatt volt szükség. A maradékfeldolgozás során olyan végterméket – petrolkokszot – állít elő a társaság, környezetkímélő módon, amelyet szintén értékesít. A beruházás részeként hidrogéngyár is épült. A termelt hidrogén felhasználása és a késleltetettkokszoló-üzem is hozzájárul ahhoz, hogy a finomító kizárólag uniós minőségű motorhajtó anyagokat gyárt, s hogy megfelel az EU környezetvédelmi előírásainak.
A Mol olajfinomítását is magában foglaló feldolgozás és kereskedelem üzletág tavaly speciális tételek nélkül 26 milliárd forintos üzleti eredményt ért el a csoport nem auditált jelentése szerint, beleértve a horvátországi INA-leányvállalat második fél évtől konszolidált eredményét (üzleti veszteségét) is. A társaság működési környezete romlott 2009-ben, értékesítési volumene 2 százalékkal esett, ezt csak részben ellensúlyozta a dollárral szemben gyengülő forint és a hatékonyságjavítás hatása. A kelet-közép-európai térség benzinkereslete stagnált, a dízel kereslete régiós szinten 1,2 százalékkal esett az előző évhez viszonyítva. A régión belül a kereslet alakulása az egyes országok esetében jelentős mértékben eltért egymástól. A legnagyobb esés Szlovéniában és Szlovákiában következett be, míg Lengyelországban nőtt a fogyasztás.
A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) épp ma teszi közzé tagjai első negyedéves forgalmi adatait. 2009-ben a hazai benzinfogyasztás 2,6 százalékkal, 1,6 milliárd literre esett, a dízel pedig 3,2 százalékkal, 1,64 milliárdra nőtt. Azóta azonban felerősödött az üzemanyag-turizmus, igaz, ennek épp a haszonélvezői is lehetnek a határon túli Mol kutak.
A társaság öt márkanév alatt összesen közel 1700 töltőállomást üzemeltet, ebből 366-ot Magyarországon. A héten egyébként nem változtat az üzemanyagok nagykereskedelmi árán a társaság – írja piaci forrásokra hivatkozva a távirati iroda.
A cég a múlt héten bruttó 4 forinttal emelte a 95-ös benzin és 6 forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát. Az emeléssel a benzin átlagára új csúcsra, 337 forintra nőtt, a gázolajé 312 forintra emelkedett.
A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) épp ma teszi közzé tagjai első negyedéves forgalmi adatait. 2009-ben a hazai benzinfogyasztás 2,6 százalékkal, 1,6 milliárd literre esett, a dízel pedig 3,2 százalékkal, 1,64 milliárdra nőtt. Azóta azonban felerősödött az üzemanyag-turizmus, igaz, ennek épp a haszonélvezői is lehetnek a határon túli Mol kutak.
A társaság öt márkanév alatt összesen közel 1700 töltőállomást üzemeltet, ebből 366-ot Magyarországon. A héten egyébként nem változtat az üzemanyagok nagykereskedelmi árán a társaság – írja piaci forrásokra hivatkozva a távirati iroda.
A cég a múlt héten bruttó 4 forinttal emelte a 95-ös benzin és 6 forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát. Az emeléssel a benzin átlagára új csúcsra, 337 forintra nőtt, a gázolajé 312 forintra emelkedett.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.