Az idén nem fizet osztalékot a Rába Járműipari Holding – egyebek között erről döntöttek a társaság tegnapi éves rendes közgyűlésén. Pintér István vezérigazgató hangsúlyozta: a válság súlyosan érintette a cégcsoport árbevételét – forgalmuk 42 százalékkal, 33,9 milliárd forintra csökkent –, az egyes üzletágaknak azonban sikerült megőrizniük stabilitásukat. A futóműágazat közel 50, az alkatrész- 40, a járműágazat pedig 25 százalékkal kisebb forgalmat bonyolított le a tavalyelőttinél, ugyanakkor a csoportnak valamennyi stratégiai partnerét sikerült megőriznie. Mint Pintér István korábban lapunknak nyilatkozta, továbbra is olyan nagy nemzetközi gyártók szerepelnek a megrendelőik listáján, mint az amerikai ArvinMeritor és a John Deere, az európai Volvo, a Scania és a Claas, a japán Sojitz/Isuzu, valamint az orosz GAZ csoport, illetve a Kamaz. Az utóbbiak megrendelései ráadásul lényegesen megugrottak a tavalyi utolsó negyedévben – fogalmazott a plénumon az elnök-vezérigazgató.
A holding eredményét lényegesen javította, hogy idejekorán reagáltak a válságra – a korábbi 5,1 milliárdos adózott veszteségüket sikerült 701 millióra csökkenteni. Ennek megfelelően valamennyi termelőegységük csökkentett munkaidőben működött az év folyamán, ami hozzájárult ahhoz, hogy meg tudják őrizni jól képzett szakemberállományukat.
Az idén Pintér István az ágazati piacot meghaladó ütemű növekedést vár a cégcsoporttól. Kiemelt szerepet szánnak a FÁK-országoknak és a belföldet is magában foglaló európai uniós piacnak. Törekednek a nagyobb hozzáadott értékű termékek arányának bővítésére, és fókuszba állítják az innovációt, amelynek nyomán meglévő piacaikon növekvő részesedést kívánnak elérni.
A Rába vezetésének régi sérelme volt, hogy a magyarországi 4-5 buszgyár nem vásárol a győri cégtől, jóllehet a nyolcvanas években az Ikarusok egytől egyig Rába-futóművekre és -alvázakra épültek. A Rába megrendelési kilátásait javíthatja, hogy április elején az Ikarus utódcégeiből autóbuszgyártó klaszter alakult, amelynek a győri járműgyártó is tagja. Pintér István korábban a Világgazdaságnak úgy nyilatkozott: „Szégyenteljes, hogy Magyarország, amely nem is olyan régen busznagyhatalom volt, ma alig termel, és alig képes exportálni.” Most ebben is pozitív változás történhet. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.