Növekedési pályán a világcégek
Zömmel kiváló eredményekről számoltak be első negyedévükre nézve a vezető világcégek. Nyereségük növekedését árbevételük bővülése kísérte.
A Royal Dutch Shell brit–holland olajóriás negyedévi profitja 4,9 milliárd dollár lett, csaknem 50 százalékkal meghaladva a tavalyi év hasonló időszakának teljesítményét. Peter Voser, a Shell vezérigazgatója szerint az első negyedévi fordulatot főként saját lépéseik idézték elő, nevezetesen a termelés növelése és új olajkutak feltárása.
A Gazprom – Oroszország legnagyobb gáztermelője – megtízszerezte tavalyi utolsó negyedévi adózott eredményét az egy évvel korábbihoz képest a kereslet növekedésének köszönhetően. Az adózott eredmény 314,5 milliárd rubelre (10,7 milliárd dollár) nőtt az egy évvel korábbi 37,5 milliárdról.
A BASF német vegyipari konszern várakozások felett teljesített a lezárult üzleti negyedévben, miután közel háromszorosára, 1,03 milliárd euróra növelte nyereségét a tavalyi azonos időszakban elért 375 millióról. Az értékesítési árbevétel 26 százalékkal, 15,5 milliárd euróra emelkedett a negyedévben az előző évi 12,22 milliárdról.
Az ArcelorMittal indiai acélipari csoport első negyedéves tevékenysége 679 millió dolláros nyereséget eredményezett az egy évvel korábbi 1,06 milliárdos veszteséggel szemben. A bevétel 23 százalékkal, 18,6 milliárd dollárra nőtt 15,1 milliárdról. A cég további fellendülésre számít.
A Motorola amerikai mobilgyártó a várakozásokat felülmúló, 69 millió dolláros profitot jelentett az első negyedévéről a tavalyi 231 milliós veszteséggel szemben. Összességében 8,5 millió telefont értékesített a vizsgált időszakban, ezzel elvesztette a legnagyobb amerikai gyártónak járó első helyet, hiszen az Apple ugyanekkor 8,8 millió iPhone-t adott el.
A Sanofi-Aventis francia gyógyszeripari konszern a március 31-én zárult első negyedévben a tavalyinál 8,6 százalékkal magasabb, 1,71 milliárd eurós adózott eredményt ért el. Értékesítési árbevétele a beszámolási periódusban 3,9 százalékkal, 7,385 milliárd euróra emelkedett.
Az Unilever brit–holland élelmiszer-ipari konszern 33 százalékkal, 1,055 milliárd euróra növelte nyereségét a január–márciusi időszakban. Az értékesítésből eredő árbevétel 6,7 százalékkal, 10,1 milliárd euróra emelkedett. A társaság szerint a profit növekedését a tavalyinál alacsonyabb nyersanyagárak, a működési költségek visszafogása, valamint a hangsúlyosabb reklámtevékenység segítették.
A Burger King gyorséttermi lánc szintén gyengébb adatokat közölt: márciussal zárult negyedévében az adózott eredmény 41 millió dollár lett, ez 13 százalékkal kisebb az egy évvel korábbi 47,1 milliónál. A cég árbevétele 0,5 százalékkal, 596,9 millió dollárra esett vissza. A társaság közlése szerint a kemény tél vetette vissza az éttermek forgalmát.
A Praktiker német barkácsáruházlánc a kevés gyengélkedő egyike: árbevétele az év első három hónapjában 6 százalékkal, 749,7 millió euróra csökkent, adózás utáni vesztesége pedig 36,8 millió euróról 37,5 millióra nőtt. A társaság az eredményt a rendkívül hosszú télnek és a Kelet-Európát erősen sújtó gazdasági válságnak tulajdonítja. VG


