Ellátásbiztonság. A tervezettnél később épülhet meg a Déli Áramlat gázvezeték az orosz Gazprom és az ukrán Naftogaz állami gázipari társaságok várható egyesítése miatt – közölték lapunkkal a projekthez közeli forrásból. Az Ukrajnát elkerülő cső mindenképpen megépül, hangsúlyozták, de a beruházás kevésbé sürgős, ha a gázkrízis és a szállítási zavarok veszélye amúgy is csökken, vagy akár megszűnik az orosz és az ukrán társaság részvénycserés összeolvasztásának köszönhetően. Emlékezetes, hogy a múlt év derekán még ez év végére vagy 2011 elejére ígérték a Gazprom illetékesei, hogy elkészül a teljes projekt megvalósíthatósági tanulmánya. A közelmúltban viszont talán már éppen azért mondták a Világgazdaságnak – nem hivatalosan –, hogy mostantól még „egy-másfél évig tartanak az előkészületek”, mert már dolgoztak a Gazprom és Naftogaz egyesítésén.
Információink szerint az orosz–ukrán gázvitákat megoldó fúzió részvénycseréi révén a Naftogaznak 6-7 százalék jutna a „nagy testvérből”, a Vedomosztyi 5 százalékról tud. A Naftogaz beszállhatna a Gazprom több projektjébe, például a Déli Áramlatba is. De talán korai ennyire előreszaladni. Az ukrán ellenzék tiltakozik amiatt, hogy orosz ellenőrzés alá kerüljön az ország gázhálózata, Viktor Janukovics ukrán elnök pedig leszögezte: a cégfúziós tárgyalásokba be kell vonni a legnagyobb gázvevő, az EU illetékeseit is.
A napokban csúszást jelentettek be a Nabucco-beruházás kapcsán is. A Nabucco egyediségét az adja, hogy még nincsenek sem szállítói, sem vevői. A vevőkről az év második felére tervezett kapacitásaukciók gondoskodnának, az eladókkal pedig az európai energiacégek tárgyalnak a közép-ázsiai és kaszpi térségben. Az importról szóló legelső aláírást a német RWE-től várta a piac, de kiderült, a cég nem vállalja az úttörő szerepet. A minap közölte: kivárja a beruházással kapcsolatos politikai döntéseket, és majd csak azok után, leghamarabb az év végén állapodik meg a türkmén szállítóval. BHL
A vevői oldal kapcsán emlékeztetett, hogy például a magyarországi szállításra sem csak egy betáplálási pontra szerződtek a felek, vagyis a már megállapodott mennyiség érkezhet az eddigitől eltérő irányból is.
Ám most felmerülhet a kérdés: ha a Gazprom és Naftogaz fúziója kiszűri a gázkrízis kockázatát, ráadásul hatalmas összegeket terveznek költeni a meglévő szállítási útvonal korszerűsítésére, akkor szükség van-e egy új, Ukrajnát elkerülő importútvonalra is?
A vevői oldal kapcsán emlékeztetett, hogy például a magyarországi szállításra sem csak egy betáplálási pontra szerződtek a felek, vagyis a már megállapodott mennyiség érkezhet az eddigitől eltérő irányból is.
Ám most felmerülhet a kérdés: ha a Gazprom és Naftogaz fúziója kiszűri a gázkrízis kockázatát, ráadásul hatalmas összegeket terveznek költeni a meglévő szállítási útvonal korszerűsítésére, akkor szükség van-e egy új, Ukrajnát elkerülő importútvonalra is?
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.