BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Legalább ne az árral szembe!

A hibrid autó a jövő előfutára. Érdekes gondolatokat tartalmaz, de még nagyon a mai körülményekhez ragadt. A hibrid autóban a hagyományos motorhoz jár egy olyan villanymotor, amely generátor üzemmódra is alkalmas, s akkumulátor is tartozik hozzá. Lassításnál a villanymotor tölti az akkumulátort, gyorsításkor pedig az akkumulátor táplálja a villanymotort, amely segít a benzinmotornak gyorsítani az autót. Tehát a fékezési energia nem hővé alakul, hanem visszatáplálódik és újrahasznosul. (Ugyanezt megcsinálja a troli és a villamos is, de azok nem az akkumulátorba táplálnak vissza, hanem a hálózatba.)

Tovább is léphetünk: számos alkatrész beleépíthető a kerékagyba úgy, hogy már egyetlen fogaskerék sem marad a rendszerben, a négy kereket közvetlenül négy kis motor hajtja. És most jön a lényeg: a blokk helyére vagy egy hidrogéntüzelőanyag-cellát teszünk áramforrásként, vagy egy még nagyobb akkumulátort. Tehát: a jövő járműveihez vagy hidrogén kell, amelyet elektromos áramból állítunk elő, vagy egy nagy akkumulátor, amelyet szintén árammal töltünk fel.

De honnan veszünk ennyi áramot? Ismert, hogy a villamosenergia-fogyasztás egyenetlen, s hogy egyes időszakokban, napszakokban az átlagosnál sokkal kevesebb fogy belőle. Ugyanakkor az áram előállításának és felhasználásának egyensúlyban kell lennie. A koordinálás a villamosenergia-rendszer irányításáért felelős Mavir Zrt. feladata. A Mavirnak a változó felhasználás mellett ahhoz is hozzá kell igazítani az erőművek termelését, hogy egyes termelők a saját változó igényeik (gázmotorosok), illetve külső okok miatt (szélparkok) előre nehezen tervezhetően vagy tervezhetetlenül táplálják be a villamos energiát az országos hálózatba. Ez két komoly hátránnyal jár: a rendszerszabályozásban sokszor éppen a legkisebb költséggel termelő egység működését kell visszafogni a drágábban működők miatt, és kevesebb áramot állítunk elő, mint tehetnénk, mert épp nincs rá szükségünk, tárolni pedig nem tudjuk.

A megoldást sok országban a szivattyús tározós erőmű jelenti. A rendszer a fölös áram energiájával felszivattyúzza a vizet egy tárolóba, ahonnan azt áramigény esetén egy vízturbinán keresztül leengedik az alsóba. Ilyen erőművünk viszont nincs. Ne firtassuk, miért, inkább oldjuk meg, hogy ne is kelljen! Hiszen az energia nemcsak szivattyús tározós erőművel, azaz vízben tárolható, hanem úgy is, ha a víz elbontásával hidrogént – járműüzemanyagot – állítunk elő belőle.

Vajon mennyi többletáram kellene annyi hidrogén előállításához, amennyi a jelenlegi hazai gépkocsipark futásteljesítményének fennmaradásához szükséges? Számításaim szerint körülbelül 7000 megawatt, azaz „három és fél Paks”. A fűtéshez – évi öthavi fűtéssel számolva – további 2000 megawatt. (Még egy Paks.) Ehhez jön az ország átlagos villamosenergia-fogyasztása, ez legyen átlagban 5000 megawatt. Ha mindezt atomerőműben és megújulóból állítanánk elő, nem lenne szén-dioxid-kibocsátásunk, és nem szorulnánk energiahordozó-importra sem. A Barátság olaj- és a Testvériség gázvezetékeket pedig mi zárhatnánk el, nem az oroszok!


A szerző a MEH korábbi elnökhelyettese

Pazarló épületfűtés

Teljes gázfogyasztásunk majdnem kétharmada megy el épületfűtésre.

A meglévő épületeink túlnyomó része közvetlen vagy közvetett gázfűtésű, itt, a bő termálvizzel megáldott Kárpát-medencében. Mi a teendő? Legyen minden épületünk jól szigetelt, ahol lehet, fűtsünk közvetlenül hévízzel, vagy használjunk hőszivattyút. (Néhány műemlék épületnél viszont közvetlen villanyfűtésre van szükség.)

Persze a gáz szerepe megmarad például a vegyiparban, ahol alapanyagként használják. Vegyiparunk igényei viszont kielégíthetők hazai termelésből. Jelenlegi gázfogyasztásunknak ma is a negyedét fedezi a hazai termelés.

A meglévő épületeink túlnyomó része közvetlen vagy közvetett gázfűtésű, itt, a bő termálvizzel megáldott Kárpát-medencében. Mi a teendő? Legyen minden épületünk jól szigetelt, ahol lehet, fűtsünk közvetlenül hévízzel, vagy használjunk hőszivattyút. (Néhány műemlék épületnél viszont közvetlen villanyfűtésre van szükség.)

Persze a gáz szerepe megmarad például a vegyiparban, ahol alapanyagként használják. Vegyiparunk igényei viszont kielégíthetők hazai termelésből. Jelenlegi gázfogyasztásunknak ma is a negyedét fedezi a hazai termelés.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.