BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zöld lódarázs a GE-től

Alternatív üzemanyaggal működő, tehát környezetkímélő vadászrepülőt tesztelt sikerrel az USA haditengerészete. A zöld lódarázsnak nevezett F/A–18 típusú Super Hornet az első olyan vadászgép, amely 50-50 százalékos bioüzemanyag-keverékkel repül. A haditengerészet közlése szerint a GE F414 típusú, turbólégcsavaros hajtóművével felszerelt vadászgép a 45 perces tesztrepülés alatt a várakozásoknak megfelelően működött, teljesítménye nem tért el a hagyományos üzemanyaggal repülő társaiétól. Az amerikai haditengerészet 2020-ra energiaigénye felét már alternatív forrásból kívánja fedezni, ennek elérését az új kezdeményezés is segítheti.

A próbarepülés előtt a GE szakemberei több mint 500 órán át tesztelték az alkatrészeket, és csaknem 20 órán át magát az F414-es hajtóművet is. A Super Hornetben használt üzemanyag-keverék a gomborkából (homoki repcéből) származik, amely egy az USA-ban termő haszonnövény. Élelmezési célra nem használják, csak megújuló erőforrásként.

A GE olyan más olyan alkatrész-technológiák kifejlesztésén is dolgozik, amelyek három százalékkal csökkenthetik a haditengerészet Super Hornet flottájának fajlagos üzemanyag-fogyasztását. Ez éves szinten mintegy kétmillió gallon üzemanyag megtakarítását eredményezné. Ennek köszönhetően nő a vadászrepülőgépek bevethetősége, hiszen csökken a külföldi forrásokból beszerezhető hajtóanyagtól való függés.

A GE a fenti gép hajtóműve által kibocsátott zajt is mérsékelte. Az F414-es hajtómű nyílfogazású fúvókáján minden fogazás behatol az elsődleges légáramba, és másodlagos áramlást teremtve halkabbá teszi a gépet. A tesztek két-három decibeles zajcsökkenést mutatnak, ez az F/A–18-as két hajtóműve közül az egyiknek a kikapcsolásával egyenértékű.

Voltak már Előzmények a szakmában

Tavaly januárban a Continental Airlines CFM56 hajtóművel működő Boeing–737-es gépe Észak-Amerikában először bizonyította a bioüzemanyag fenntartható használhatóságát az utasszállító gépekben.

Egy évvel korábban a Virgin Atlantic GE CF6 hajtóművével felszerelt Boeing–747-ese repült Londonból Amszterdamba, így a világon ez volt az első légitársaság, amelynek a gépe bioüzemanyagot használt.

Egy évvel korábban a Virgin Atlantic GE CF6 hajtóművével felszerelt Boeing–747-ese repült Londonból Amszterdamba, így a világon ez volt az első légitársaság, amelynek a gépe bioüzemanyagot használt.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.