BUX 38,644.57
-1.50%
BUMIX 3,853.23
+0.02%
CETOP20 1,945.79
-0.35%
OTP 8,530
-5.33%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.40%
+0.42%
ZWACK 17,450
+0.29%
0.00%
ANY 1,600
-0.62%
RABA 1,145
-1.72%
0.00%
-3.62%
-1.35%
+0.47%
0.00%
-5.14%
-1.90%
0.00%
-0.54%
OTT1 149.2
0.00%
-2.24%
MOL 2,560
+2.24%
+0.77%
ALTEO 2,270
+3.18%
0.00%
+1.87%
EHEP 1,545
-3.13%
0.00%
+0.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.35%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.16%
-7.46%
0.00%
+0.96%
NUTEX 10.85
+2.36%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,700
+9.79%
+4.53%
NAP 1,188
-1.49%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Pozsonyi kérdés: megéri szélesre váltani?

Nagy figyelmet, mondhatni feltűnést keltett a formálódó pozsonyi jobbközép kormánykoalició kijelölt miniszterelnökének az a hét végi nyilatkozata, amelyet a Szlovák Televizió Öt perc múlva tizenkettő cimű műsorában tett . A pozsonyi Új Szó szerint ugyanis Iveta Radicová olyan értelemben nyilatkozott, hogy munkahelyek vesznének el a jelenlegi átrrakodó állomásokon, ha széles nyomtávú vasútvonal épülne Szlovákiában, s különben is a jelenlegi vasúti személyszállitás és teherforgalom megmentése a cél, a széles nyomtávú vonal építése pedig nem élvez prioritást.

A leköszönő miniszterelnök, Robert Fico jelentette ki tavaly február elején, hogy Szlovákiának érdeke, hogy területén széles nyomtávú vasút épüljön, ezért szeretne belépni a tervezet torosz-ukrán-osztrák közös vállalkozásba. Fico ez ügyben Pozsonyban tárgyalt Vlagyimir Jakunyinnal, az orosz vasutak elnökével. Jakunyin akkoriban kijelentette, Oroszországnak és az orosz vasutaknak érdeke egy ilyen vasútvonal mevalósitása. A terv akkor lesz jó és megvalósitható, ha az hasznot hoz minden résztvevőnek - fejtegette.

Az elképzelések szerint a szlovákiai nyomvonal Kassától egészen a szlovák-osztrák államhatárig vezetne, 432 kilométer hosszú lenne. A projekt hatástanulmányát a német Roland Berger tanácsadó cégnek kell elkészitenie, amellyel az érintett országok képviselői Pozsonyban irták alá a szerződést. A tanulmánynak legkésőbb október elejére kellene elkészülnie. A több mint 4 milliárd eurós összegből 3,694 milliárd euró jutna az új szakaszra. A nagyberuházást az orosz az ukrán, a szlovák és az osztrák vasúttársaságok közösen finansziroznák.

Tavalyi becslések szerint 2015-től a keletről nyugatiirányba tartó, Kassa és Pozsony közötti áruforgalom volumene elérné a 13 millió tonnát, 2025-ben pedig a 23,7 millió tonnát, ellenirányban pedig évente 3,5 millió, illetve 5,5 millió tonát szállitanának. Pozsony és Bécs közötti szakaszon a teherforgalom 2015-ben mindkét irányban összesen közel 15 millió tonnát, 2025-ben pedig legalább 20 millió tonnát tenne ki. Az orosz vasutak leányvállalata, a Transcontainer még 2008 novemberében szerződést irt alá a Cargo Slovakia vasúti teherfuvarozóval a kisdobrai terminál 15 évre történő bérbeadásáról. A terminál - sajtóinformáció szerint - fontos állomása lesz az Adriai-tenger partján található kikötők és az Oroszország közötti vasúti teherforgalomnak.

A pozsonyi Új Szó még idén április elején arról cikkezett, hogy a szlovákiai ellenzéki párgtok képviselői arra figyelmeztettek, a jelenlegi szlovák vasúti infrastruktúra sincs kellőképpen kihasználva. Mikulás Dzurinda, az SDKÚ-DS elnöke szerint teljesen értelmetlen a széles nyomtávú vasútnak egész Szlovákián keresztül való megépítése."A szlovák vasúttársaságnak sincs mit szállítania, s mi még beengedjük az orosz vagonokat is. Mekkora támogatást kell majd nyújtani ahoz, hogy a Cargo megéljen?" - tette fel a kérdést Dzurinda. Mindenesetre érdekes lesz majd megtudni, hogy az új szlovák kormány megalakulása után végül is mi lesz a Szlovákián keresztül építeni szándékolt széles nyomtávú vasút sorsa?

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek