Kíméletlen árverseny robbant ki az elektronikus könyvolvasók piacán, az amerikai felhasználók egyik pillanatról a másikra azzal szembesültek, hogy jóval 200 dollár alatti áron is beszerezhetnek ilyen készüléket. A versenyfutás két új szereplő megjelenéséhez köthető, az egyik az árával, a másik pedig a példátlan népszerűségével kényszerítette lépésre a piac szereplőit.
Az olcsósággal akart pozíciót nyerni magának a Borders könyváruházlánc saját e-könyvolvasója, a Kobo piacra dobásával, hiszen a készülék alapváltozata mindössze 149,99 dollárba került, ráadásul egy „light” verziót is forgalomba hoztak, amelyért csak 119,99 dollárt kell fizetni. A másik új szereplő az Apple iPad, amely ugyan sem árban – majdnem 500 dollárba kerül –, sem funkcionalitásban nem közvetlen riválisa a digitális könyvolvasóknak, de könnyen elcsábíthatja a felhasználókat. Az Apple készüléke látványosabban képes megjeleníteni a letöltött könyveket, mint versenytársai – színes a kijelzője, míg a riválisok eszközeinek egyelőre fekete-fehér –, ráadásul jóval sokoldalúbb is, a készülék ugyanis multimédia-állományok lejátszására és internetezésre is kiválóan használható.
Az új kihívásokra viszonylag gyorsan és szinte egyszerre válaszoltak az amerikai piacot uraló vállalkozások, az Amazon és a Barnes & Noble könyváruházlánc. Az utóbbi mindössze fél évvel a piacra dobást követően 259 dollárról 199-re csökkentette Nook fantázianévre hallgató e-könyvolvasójának árát június végén, emellett megkezdte a készülék egy új változatának forgalmazását is, amelynek ugyan csak wifis internetkapcsolata van, de már 149 dollárért meg lehet vásárolni. Még aznap, hogy a Barnes & Noble bejelentette lépését, az Amazon is csökkentette a Kindle 2 árát, 259 dollárról 189-re.
Az egyértelmű, hogy a fogyasztóknak kedvez a drasztikus árcsökkenés, és az előrejelzések szerint ez az e-könyvolvasók forgalmában is érezhető lesz. A Forrester Research piackutató cég jóslata szerint a tavalyi 3,1 millió után az idén már 6,6 millió ilyen készüléket adnak el világszerte.
A digitális könyvpiac élénkülését mutatja az eMarketer piackutató cég felmérése is, amely szerint a 2006-os 25,2 millió dollárról 2009-re közel 170 millióra nőtt az amerikai kiadók szövetségébe (AAP) tartozó vállalkozások e-könyvekből származó bevétele. A Google is elindítja saját e-könyv-szolgáltatását, a Google Editionst. Lapzártánkkor még nem lehetett tudni, pontosan mikor indul a kezdeményezés, és az üzleti modellről is kevés információ állt rendelkezésre, az viszont valószínű, hogy pusztán a nagy számoknak köszönhetően – több száz millióan használják naponta a cég kereső- és egyéb szolgáltatásait, illetve a Google Books keretében már több mint 12 millió könyvet digitalizált a társaság – komoly hatással lesz a piacra.
A hírek szerint a könyvértékesítésből származó bevétel 63 százalékát kapják majd a kiadók, míg a fennmaradó rész a Google-nál marad, ha közvetlenül a cégtől vásárolnak a felhasználók. Lehetőség lesz arra is, hogy a könyváruházak saját oldalaikon, de a Google Editions rendszert felhasználva értékesítsenek digitális könyveket, ebben az esetben 45 százalék jut a kiadóknak és 55 a kereskedőknek, a keresőcég a bevétel töredék részére tart igényt.
Itthon is megélénkült az e-könyv-piac az elmúlt hónapokban, köszönhetően annak, hogy a Bookline és a Líra összefogott, s létrehozták az eKönyv Kft.-t. Az április végén indult szolgáltatás keretében jelenleg mintegy száz magyar és háromezer idegen nyelvű mű érhető el. Weiler Péter, ügyvezető igazgató szerint több jelentős hazai kiadóval is a megállapodás küszöbén állnak.
Az amerikai piacon tapasztalható árverseny nem befolyásolja az eKönyv Kft. várhatóan az év vége felé a hazai boltokba kerülő készülékének díját – mondta el Weiler Péter. A társaság egy német cégtől veszi a hardvert, így annak árára inkább az árfolyam lesz hatással. Egyelőre úgy tűnik, 80 ezer forint körüli összegért lehet majd megvenni az eszközt, amelyre mobil-internetkapcsolat révén – a T-Mobile-lal júniusban megkötött szerződésnek köszönhetően – közvetlenül is le lehet majd tölteni digitális könyveket az eKönyv Kft. áruházából.
A Magyar Telekomnál 2009 nyarán kezdték el vizsgálni a lehetőségeket, és még annak az évnek a végén piackutatási jelleggel egy adatkapcsolat nélküli e-olvasót piacra is dobtak – mondta el Birck Balázs, a társaság termékfejlesztési osztályának vezetője. A következő lépés az volt, hogy könyvpiaci szereplőkkel összefogva fejlesszék tovább ezt a kezdeményezést.
A t-mobile-os SIM kártyák révén mobil-adatkapcsolat lesz elérhető a német partner által szállított e-könyvolvasókon, de Birck Balázs elmondása szerint az 1-2 megabyte-os digitális könyvek ezzel a kapcsolattal is viszonylag gyorsan letölthetők lesznek. Az eKönyv Kft.-vel együttműködve olyan üzleti modellt dolgoztak ki, amelynek keretében a vásárlónak csak azzal kell törődnie, hogy az adott áron meg akarja-e venni a kiválasztott könyvet, és nem kell foglalkoznia azzal, hogy milyen költséget jelent számára a mobilos adatkapcsolat, annak díja ugyanis benne lesz a megvásárolt e-könyvek árában.
Birck Balázs elmondása szerint nem akarnak készülékspecifikusak lenni, az elképzelések szerint minden olyan eszköz forgalmazójával együttműködnének, amely támogatja az Adobe digitális másolásvédelmi rendszerét (DRM). KZ