BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A fogyasztók veszik át az irányítást

Vince Beáta

Az Unilever PR-munkatársa

A válság után a fogyasztók veszik át az irányítást, ez a piaci szereplők magatartását is jelentősen befolyásolja majd – mondta el az ágazat jövőjéről Vince Beáta, az Unilever PR-munkatársa. Ezzel együtt a globálisan jelentkező változások között a legfontosabb, hogy mintegy egymilliárd ember kerül a középosztályba, a megnövekedett vásárlóerő 60 százaléka pedig a fejlődő országokban jelentkezik majd. Ez a változás jelentősen kihat az FMCG-szegmensben érdekelt globális vállalatok stratégiájára: az egyre idősebb és mind nagyobb arányban városban élő fogyasztók egyre tudatosabbak és igényesebbek lesznek. Ez utóbbi folyamat Magyarországon is érzékelhető, míg a középosztály erősödése nálunk egyelőre kevéssé érezhető trend.

Magyarország azonban nem csak ebben tér el a globális piactól. Vince Beáta a szájápolási cikkek piacát említi példaként. Ez a szegmens Magyarországon polarizálódik, és emellett a kategória 2010-ben is folyamatosan fejlődik. Olyannyira, hogy a válság enyhülésével az eddig kevésbé aktív szereplők és új márkák megjelenése jósolható. Az egy főre jutó fogkefehasználat is elmarad a nyugat-európai átlagtól, a fogkrémhasználat pedig kevesebb mint a fele a tőlünk nyugatra lévő országokban elhasznált mennyiségnek. Ezzel együtt a speciális problémákra kifejlesztett prémium termékek szegmense is egyre bővül. Ezen a piacon is érzékelhető, hogy a prémium kategóriás termékek vásárlói kevésbé árérzékenyek.

A válságra reagálva az Unilever világszerte átlagosan 3,3 százalékkal csökkentette a termékei árát a tavalyi szinthez képest, miközben működésében maximális költséghatékonyságra törekedett. A kiemelt brandek – például a Baba vagy a Dove – erősítéséhez az Unilever célzott költést rendelt, hiszen a nehéz időkben megfelelően támogatott és erős márkák a krízis után még erősebbek lesznek. Ugyanakkor a társaság a háztartás-vegyipari, valamint kozmetikai termékeket készítő nyírbátori üzemét az egyik legnagyobb kelet-európai gyárává fejlesztette. A duplájára nőtt gyártási kapacitással az üzem árbevétele 2009-ben 50 milliárd forintra nőtt.

Bár a gazdasági válság okozta piaci kereslet-visszaesést a gyár is megérezte, a megrendelések nagyjából havonta 10-15 százalékkal csökkentek a recesszió idején, az idén ehhez képest már érezhető a fellendülés – tette hozzá Vince Beáta.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.