BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

„A márkaépítés fontos”

Dieter Knoll: A hazai árcsökkentés stratégiai döntés volt

Bizonytalan időszakban próbál helytállni a háztartási piacon a Henkel – mondta el lapunknak a cég hazai leányvállalatának ügyvezető igazgatója, Dieter Knoll.


- Legfrissebb gyorsjelentésük a vártnál kedvezőbb eredményekről számolt be az elmúlt fél évben. Mi magyarázza ezt?

- A nemzetközi szinten és ezzel párhuzamosan Magyarországon is kedvező eredmény főleg annak köszönhető, hogy az ipari felhasználású termékeink iránti kereslet lassan helyreáll. A háztartási és kozmetikai ágazatban is sikerült jól teljesíteni, ez részben új hajápolási termékeinknek köszönhető. A helyzet nem csak a kereslet alakulása miatt nehezebb azonban, hanem a – már nem csak Magyarországon – erősödő árverseny miatt. Ez is visszafogta a háztartási szektorban a növekedést az elmúlt egy évben.


- Speciálisan magyar probléma ez?

- Magyarországon egyrészt a kereslet csökkenésével szembesültünk: először a megszokott márkából csökkent a fogyasztás, később – és ez különösen a háztartási felhasználású termékekre és a magyar fogyasztókra jellemző – az árak visszavágása is elkerülhetetlenné vált, ez értékalapon ugyancsak a piac csökkenését hozta. A háztartási termékek piaca jobban visszaesett még a környező országokhoz képest is.


- Lehet bizakodni a javulásban?

- Reménykedünk, de ne kérdezzen időpontot. Az iparnak szánt termékeink termelése komoly viszszaesést szenvedett el a válság kitörésekor, ám ugyanez nem volt érezhető a háztartási szegmensben. Egy évvel később azonban ez a terület is követte. Jelenleg inkább az ipari termékeink piaca ad okot optimizmusra. A háztartási piac fellendüléséhez az kell, hogy ne legyenek Magyarországon újabb bércsökkentések, hogy ne nőjön a munkanélküliség.


- Instabil időszak ez a piacon?

- Mindenképpen, de másképp, mint az ipari termékeknél, hiszen ott voltak olyan szegmensek, amelyeknél a kereslet 30-40 százalékkal esett vissza. A háztartási termékeknél ez 5-10 százalékos volt, de lassabb a helyreállás is.


- Milyen stratégiával lehet a válság hatásait minimalizálni?

- Úgy érzem, ha most stratégiát váltunk, elvesztünk. A márkaépítés különösen ilyenkor fontos, hiszen az emberek a megbízható termékeket keresik. Költségcsökkentő intézkedéseket természetesen hoztunk.


- A márkák között is vannak különbségek, és úgy tűnik, most az olcsóbbakra van inkább kereslet.

- Általában fő célunk a nagyobb értékű márkáink piacának erősítése, hiszen az olcsóbb termékek esetében nagyobb konkurenciával kell megküzdenünk, a saját márkás termékekkel és a helyi termelőkkel.


- Az árverseny Magyarországon a legerősebb?

- Valóban, de az itteni árcsökkentés az árfolyamingadozásokat is figyelembevevő, részben stratégiai döntés volt.


- Az árfolyamingadozás menynyire nehezíti meg a magyarországi működésüket?

- Könnyíti a helyzetünket, hogy a termeléshez használt importalapanyagokból eredő esetleges kiesést kompenzálja a késztermékek kiviteléből származó magasabb bevétel. A Henkel esetében az export és a hazai forgalmazás aránya nagyjából 45-55 százalék. Hozzá kell tenni azonban, hogy a kivitel komolyan megnőtt az elmúlt évben, különösen körösladányi gyárunk megnövekedett termelésének köszönhetően.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.