BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A cég európai elnöke még keresi az újabb hűtőgépgyár helyét a régióban

A 3D-re figyel a Panasonic. Ambiciózus tervei vannak az ez év slágerének számító háromdimenziós (3D-s) televíziók piacán, gyártópartnert keres Európában hűtőszekrények összeszerelésére és nagy üzletnek látja a jövő intelligens napelemmel hűtött-fűtött háztartásait Laurent Abadie, a japán Panasonic Corporation európai elnöke. A francia üzletember, aki a héten záruló szórakoztatóelektronikai vásáron (IFA), Berlinben adott interjút lapunknak, a múlt év tavasza óta vezeti a távol-keleti cég európai részlegét.

Az idén a szórakoztatás majd minden szegmense a 3D-ről szól. Ön szerint ténylegesen hány évet kell várni a technológia tömegessé válására?

Úgy gondolom, három-öt éven belül már a háromdimenziós tartalmak dominálnak mind a filmek, mind a tévéműsorok, illetve a számítógépes játékok sorában. Vannak olyan előrejelzések is, amelyek szerint három-négy éven belül a háztartások negyede-ötöde már 3D-s házimozi-rendszerekkel lesz felszerelve. Már a mai állás szerint sem túl nagy az árkülönbség a két-, illetve a háromdimenziós eszközök között.


Alig jelent meg az új technológia a piacon, máris éles a verseny a nagy márkák között. Ön hová helyezné el a saját cégét?

Az idén nem kevesebb mint 50 százalékos piaci részesedést akarunk elérni a 3D-s tévék piacán. Európában a szegmens idei várható mérete kétmillió darab, jövőre elérheti a nyolcmilliót is. Sokféle egyéb 3D-s terméket is piacra dobunk, beleértve a házimozi-rendszereket, a Blu-ray lejátszókat. Ez azonban még közel sem elég, szükség van a megfelelő tartalmakra, ennek előállításában is nagyon aktívnak kell lennünk. Ennek érdekében felvettük a kapcsolatot a nagy filmgyártókkal és a tévécsatornákkal. Filmekből az év végéig ötven-hatvan megjelenéssel számolunk. Jövőre viszont már sokkal több, 200-300-féle háromdimenziós alkotás kerülhet a piacra. A játékiparral is szorosabb üzleti kapcsolatot építünk. Leszerződtünk az iparág második legnagyobb amerikai cégével, a Ubisofttal. Arról is gondoskodtunk, hogy a 3D-s tartalmakat házilag is elő lehessen állítani, erre szolgál az IFA-n világelsőként bemutatott videokameránk.


A gyártók között máig nem csitul a vita, hogy melyik a jobb tévés technológia: a plazma vagy az LCD? A Panasonic az előbbi mellett tette le a voksát. Miért?

Vannak LCD-s kapacitásaink is, ezeket a hagyományos kétdimenziós készülékek gyártására fordítjuk, de úgy gondoljuk, hogy a 3D-ben a legjobb képminőség csak a plazmatechnológiával érhető el.


A plazmával szemben ugyanakkor a legnagyobb ellenérv, hogy kétszer-háromszor annyi áramot fogyaszt, mint az LCD...

Ez igaz volt két-három éve, de már nem áll a mai készülékekre, a plazmatévék áramfelvétele már közel annyi, mint az LCD-tévéké. Az újabb fejlesztésekkel még tovább csökkenthető a plazmák energiafogyasztása.


Egy éve úgy nyilatkozott lapunknak, hogy a Panasonic a háztartási készülékek piacán is erősíteni akarja a pozícióját, és ennek érdekében új hűtőgépgyártó kapacitásokat építene ki Európában. A magyarországi lehetőségekről még az előző kormány gazdasági miniszterével is tárgyalt. Hol tart ma ez a projekt?

Döntés még nem született, továbbra is nyitottak vagyunk a megfelelő ajánlatra. A helyszínt tekintve a legvonzóbbnak még mindig Kelet- és Közép-Európa ígérkezik. Jelenleg nem a zöldmezős lehetőségekről, hanem az azonos profilban már működő helybeli cégekkel tárgyalunk, de nem zárjuk ki egy újonnan létesítendő saját beruházás lehetőségét sem.


A hosszadalmas döntésnek piaci vagy egyéb okai vannak?

Egyelőre inkább a gyártói oldalon nem látunk még igazán jó lehetőségeket.


A Panasonic megjelent a háztartások energiafogyasztását szabályozó eszközök piacán is. Ezen belül mely területeken lát üzletet?

A jövő intelligens otthona koncepció öt éven belül már igen komoly üzlet lehet, ezért a cégünket ezen a területen minden érdekli, beleértve az otthoni áramtermeléshez szükséges napelemek gyártását, a fölös energia átmeneti tárolását és továbbítását szolgáló eszközökét is, valamint a tényleges energiafogyasztást mérő órákat és a rendszerekhez szükséges szoftvereket.


Meg is vannak az ezekhez szükséges kapacitásaik?

Ez attól függ, milyen gyorsan növekszik a piac. Komoly tárgyalásokat folytatunk a nagy energiaszolgáltatókkal az igények felméréséről. Jelenleg Ázsiában állítjuk elő a szükséges eszközöket, de ha az átállás Európában felgyorsul, az újabb kapacitások tervezésénél már itteni helyszínek is szóba jöhetnek.


A Panasonic néhány éve kiszállt a mobiltelefon-piacról, látván az okos telefonok elsöprő sikerét. Utólag nem tűnik elhamarkodottnak a lépés?

Két éven belül jön az újabb generációváltás a mobilpiacon. Az LTE-rendszerek már ténylegesen nagy adattartalmak – ilyen például a video – átvitelére is alkalmasak lesznek. Ez már olyan piaci lehetőséget ígér a számunkra, amiért érdemes lesz visszatérni, de már nemcsak a mobiltelefonnal, hanem más, ezekre a rendszerekre fejlesztett mobil szórakoztató eszközökkel.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.