Cégvilág

Biztonságosabbak a kütyüboltok

Az Európai Unión belül ma már nyugodtabban vásárolhatunk elektronikai cikkeket az interneten, miután a gondot okozó honlapokat a múlt év tavaszán végrehajtott fogyasztóvédelmi razzia kiszűrte.

Az említett vizsgálat szerint az elektronikai cikkeket értékesítő 368 honlap 84 százaléka megfelel az uniós jogszabályoknak, ez jelentős fejlődés, hiszen ez az adat 2009-ben még csak 44 százalék volt. A feltárt problémák között megtalálható volt a fogyasztói jogokra vonatkozó félrevezető tájékoztatás, a helytelenül feltüntetett árak, valamint hogy hiányoztak a kereskedők elérhetőségi adatai. Ami a fogyasztói jogokat illeti, az ellenőrzött weboldalak 86 százaléka ma már világos és pontos információt tüntet fel – például az áru indoklás nélkül történő visszaküldéséhez való jogról és a kötelező garancia-időszakról – az egy évvel korábbi vizsgálatban kimutatott 64 százalékkal szemben.

Az oldalak 94 százalékánál már semmilyen problémát nem tártak fel a termékek teljes árára vonatkozó világos és pontos tájékoztatással kapcsolatban, ez a mutató tavalyelőtt még 75 százalékos volt.
A kereskedők az e-boltok 95 százalékánál az előírtak szerint tüntetik fel az adataikat, szemben a 2009. májusi 82 százalékkal. A felsorolt szabálytalanságokat azóta kijavították, illetve ahol szükséges volt, szankciókat alkalmaztak.

A „nagytakarítás” az EU által vezetett és a tagállamok végrehajtó hatóságai által végzett átfogó vizsgálat. Az elektronikai cikkek piacáról hat népszerű termékkategóriát választottak ki ellenőrzésre, többek között a hordozható zenelejátszó eszközöket, a digitális fényképezőgépeket és a mobiltelefonokat.

A legújabb razzia a kulturális és sporteseményekre jegyeket értékesítő honlapokra irányul. Az ellenőrzés 414 weboldalra terjedt ki, amelyek közül mindössze 167, vagyis 40 százalékuk felelt meg a szabályoknak. Az ezeken a site-okon feltárt főbb problémák közé sorolható a hiányzó, hiányos vagy félrevezető tájékoztatás az árral kapcsolatban. Nem tüntettek fel például bizonyos adókat vagy kezelési költségeket. Ez a jelenség a vizsgált honlapok közel háromnegyedére jellemző. A weboldalak 73 százalékánál nem garantálják vagy kizárják a vételár visszatérítését az esemény elmaradása esetén.

felmérés kütyü elemzés
Kapcsolódó cikkek