Cégvilág

Lejtmenetben a dohányipar

Míg Nyugat-Európában 2004-2009 között 11,5 százalékkal csökkent a dohánytermékek forgalma, addig Kelet-Európában egy szerény, 1,9 százalékos növekedést mértek a vizsgált időszakban az Euromonitor International szakemberei. Az időszak utolsó két évében már mindkét régióban visszaesést regisztráltak.

A nyugat-európai csökkenés 2004-2009 között az emelkedő áraknak, valamint a dohányosok számának csökkenésével magyarázható - állítja az Euromonitor International felmérése. Az időszak utolsó két évét vizsgálva valamelyest árnyalódik a kép: Nyugat-Európában 3,7 százalékkal, míg Kelet-európában 3,5 százalékkal kevesebb dohányárut adtak el. Ezt a gazdasági válsággal, a csökkenő kereslettel és a növekvő árakkal magyarázzák a piacot elemző szakemberek.

Mindeközben a dohányipari társaságok az eladások értékét tekintve növelni tudták árbevételüket Nyugat-Európában és Észak-Amerikában. Ez utóbbi piacon az értékesített mennyiség szintén csökkenő tendenciát mutat, részben a növekvő árak, és az úgynevezett „prémiumizációs” folyamat hatására, ami a magasabb értékű, jobb minőségű márkák térnyerését jelenti.

Az év első felének adatai szerint a BAT (British American Tobacco) cigaretták – többek között a Dunhill, a Kent, a Lucky Strike, a Pall Mall – forgalma Nyugat-Európában 6,3 százalékkal, míg Kelet-Európában 3,3 százalékkal esett. Ennek ellenére a társaság nyeresége mindkét vizsgált területen növekedést mutatott. A PMI (Philip Morris International) márkái – például a Marlboro, az L&M, a Philip Morris – 6,2 százalékkal kevesebb eladást produkált az év második negyedében, mint az előző év hasonló időszakában. Ennek megfelelően a cég bevétele kis mértékben – 1,2 és 0,3 százalékkal – csökkent.

BAT dohányipar pall mall tobacco Marlboro Kelet-Európa Euromonitor
Kapcsolódó cikkek