Az Európai Unió önként kötelezte magát arra, hogy élenjáró szerepet tölt be ennek a célnak az elérésében, hiszen az egy főre jutó energiafogyasztása és így a szén-dioxid (CO2) kibocsátása messze meghaladja a fejlődő világét. A szén-dioxid-emisszió és az energiafogyasztás 20 százalékos csökkentésén túl az EU kötelezettséget vállalt arra, hogy a teljes fogyasztás megújuló erőforrásokból való kielégítését 20 százalékra növeli.
Ennek legjelentősebb korlátja az erőforrások rendelkezésre állása az egyes tagállamokban. Magyarország természeti adottságainál fogva a 13 százalékos cél elérését tartja reálisnak, és ebben is állapodott meg Brüszszellel.
A természeti adottságokon túl az uniós célok elérésében jelentős szerepe van annak, hogy a magyar piac szereplői mekkora részt kívánnak vállalni befektetéseik által a 13 százalékos cél elérésében. A beruházások finanszírozása döntő többségének a privát szektorból kell érkeznie, hiszen az állami szerepvállalás és az európai uniós támogatások részaránya jó, ha eléri a beruházások értékének 15-20 százalékát.
Már a Magyarországon létrejött és felhalmozott privát tőkéről is elmondható, hogy befektetési célpontként azt a piacot fogja előnyben részesíteni a régióban, ahol a legkisebb a verseny a támogatások megszerzése tekintetében, és ahol a legnagyobb a növekedési lehetőség.
Köztudott, hogy Magyarországnak jelentős mennyiségű geotermikus energiája is van. Ennek kihasználtsága ugyanakkor rendkívül csekély, nem több mint 0,5 százalék a teljes energiamérlegre vetítve. Befektetői szempontból eddig önkormányzati intézmények hőellátására irányuló projektek voltak vonzó befektetői célpontok, magas földgázárakkal jellemzett primer energiaforrású környezetben. Régiós összehasonlításban elmondható tehát, hogy Magyarország befektetői szemszögből igazán a biomassza- és a geotermikus beruházások szempontjából vonzó. E megújuló energiaforrások jelentőségét egyébként az Új Széchenyi-terv is aláhúzza.
A megújuló erőforrásokat felhasználó technológiák létesítési költsége privát befektetők által finanszírozott részének bizonyos hányada a befektetők saját vagyona, döntő többségében azonban banki hitel. Ez utóbbi mértéke elérheti a teljes beruházási költség akár 60 százalékát is. Mind a befektetői, mind a banki döntés alappillére a befektetés megtérülése, ugyanakkor a megújuló erőforrások felhasználását megcélzó energiatermelés nem minden esetben gazdaságos. Ennek okai bizonyos technológiák (például napenergia) esetén a még mindig nagy fajlagos beruházási költségek, illetve a viszonylag alacsony kihasználtság (például a szél- és a napenergia tekintetében). Tehát ahhoz, hogy a privát és banki tőke szempontjából a (megújuló) beruházás gazdaságos legyen, támogatási rendszer szükséges, akár tarifán, akár zöldbizonyítvány-rendszeren keresztül.
Bármelyik támogatási rendszerről is legyen szó, legalább a következő kérdésekre választ kell adnia:
• a támogatott megújuló energia fajtánként
• a támogatott mennyiség és annak időbelisége (csúcs, völgy stb.)
• a támogatás időtartama (öt év, tíz év stb.)
• az ármegállapítási mechanizmus
• a szabályozási környezet (beleértve az előbb felsoroltakat) változtatásának rendje, azaz milyen időközönként módosítják a szabályozást és milyen algoritmus alapján változtatják meg a fő paramétereket
Azzal, hogy a szabályozást változtatni kell, a befektetők és a bankok is tisztában vannak. A kiszámítható és transzparens szabályozói környezet csak a módosítás módjára és menetére vonatkozhat.
Az eddig tárgyalt szempontok miatt van kiemelt jelentősége a megújuló energia hasznosítására vonatkozó Nemzeti cselekvési tervnek, amely alapját kell képezze egy dinamikusan és kiszámíthatóan változó szabályozási környezetnek. A megújuló energiaforrások szektora rendkívül összetett terület, hiszen nemcsak energetikai vonatkozásai vannak, hanem vidékfejlesztési (például biomassza, biogáz), iparpolitikai (megújuló technológiák hazai gyártásának a segítése, illetve kísérlet-kutatás támogatása), valamint a geotermikus energia hasznosítása esetén kertészeti, turisztikai és gyógyászati ipari aspektusai is.
Mindezeket figyelembe véve a hangsúly az egységes és integrált energiastratégián alapuló Nemzeti cselekvési terven van. Egy olyan terven, amelyben a befektetők is hisznek, így az energetika a beruházások következtében ismét a gazdaság egyik húzóágazatává válhat, hosszú évtizedek után több tízezer munkahelyet teremtve.
A cikk szerzője partner, a KPMG energetikai és közüzemi tanácsadásának globális vezetője
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.