Terjeszkedés. A külföldi érdekeltségekkel rendelkező 19 legnagyobb magyar cégnek közel 22 milliárd dollár vagyona van az anyaországon kívül – áll az ICEG Európai Központja és a Vale Columbia Center (VCC) közös, első ízben elkészített felmérésében. A 2009-es adatok alapján készült lista nem tartalmazza a pénzintézeteket, de a 32 országban működő 149 leány eladásai így is 10 milliárd dollárt tesznek ki.
A lista élén a Mol csoport áll; a társaság a magyar cégek külföldi vagyonának 89 százaléka fölött diszponál, ez összesen mintegy 19,3 milliárd dollárnak felel meg. A dobogó második fokán a BorsodChem áll 1,3 milliárd, a harmadik helyezést pedig a Richter szerezte meg 730 millió dollárral.
A tanulmány megjegyzi, hogy bár a Mol részvényeinek 80 százaléka külföldiek kezén van, az olajcég mégis egyértelműen magyarnak tekinthető, mivel a különleges előírások miatt a stratégiai döntések a magyarok hatáskörébe tartoznak, ideértve a kormányt is. Hozzáteszi azt is, hogy a Mol kétségkívül domináns szerepet tölt be ebben a tekintetben, de azért nagyjából hétezer magyar – többnyire kis – cég vállalkozik külföldön.
A legtöbb külföldi érdekeltsége is a Molnak van (36), majd a Masterplast következik (34), a harmadik pedig a Richter (30). A legtöbb munkavállalót is az olajcég foglalkoztatja külföldön (26 635, míg a teljes állomány 34 090 fő), második a Richter (5248, illetve 10 090 fő), a harmadik pedig a Waberer’s Holding (3103, illetve 3900 fő). 2486 munkavállalót foglalkoztat külföldön a BorsodChem (teljes: 2736), míg a Videoton 1027 főt (6884).
A nem megfelelő adatszolgáltatás miatt néhány cég nem szerepel a rangsorban, közülük a legnevesebb a TriGranit, amely pedig az egyik legnagyobb külföldi beruházó.
A kutatás megjegyzi, hogy a magyar cégek alapvetően a szomszédos országokra koncentrálnak, de idesorolják még Bulgáriát, Csehországot, Lengyelországot is. Ezeken kívül a korábbi Szovjetunió tagállamai a terjeszkedési célpontok. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.