Magáncégek vehetik át a budapesti tömegközlekedés egy részét. A főváros és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) több buszvonal üzemeltetését is megpályáztatná, bár ez nem oldja meg a BKV legégetőbb problémáit.
A gyakorlatban nem biztos, hogy a fővárosiak komoly változást látnának a napi közlekedésben, azt leszámítva, hogy új vagy felújított buszok lennének nem egy vonalon. Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója a Világgazdaságnak elmondta: a tarifarendszert, a vonalhálózatot és az utastájékoztatást egy kézben tartanák, a versenyeztetés a buszcseréről szólna. Nem kell attól tartani, hogy több cég járataira kellene bérletet venni, de az a helyzet sem állhat elő, hogy egyes vonalakon drágábbak legyenek a jegyek. Azt egyelőre nem tudni, hogy mely vonalakra engednék be a magánbefektetőket.
A nyerteseknek egy bevételi forrása lenne, a BKK, a közlekedési mamutcég fizetne nekik annyit, amennyit a pályázatban kérnek, a jegybevétel nem őket illetné. Mégis több cég érdeklődne. Bózsik András, az Orangeways stratégiai igazgatója megkeresésünkre közölte: „nagyon komolyan vesznek” minden olyan önkormányzati megkeresést, amely a közösségi közlekedés színvonalának javítását, korszerűsítését célozza. Budapesten az aktuális feladatra, a midibuszokra koncentrálnak, de ésszerűen teljesíthető további felkérésekre is maximálisan nyitottak. Konkrét elképzeléseket azonban csak a megkeresés alapján tudnak majd felvázolni.
Vitézy azzal indokolja a tervet: több mint ezer buszt kellene kicserélni, erre saját erőből nincs fővárosi forrás. Előzetes becslések készültek a megtakarítható költségekről, ezekből kitűnik, hogy milliárdokkal csökkenthető a buszcserék éves többletköltsége. Az állam segítségére még így is rászorul a budapesti tömegközlekedés.
A buszokon kívül azonban továbbra is fővárosi kézben marad a tömegközlekedés. Elterjedt ugyan olyan sajtóértesülés is, hogy egy magáncég 16 budai buszvonalat átvenne és trolikat közlekedtetne helyettük, de Vitézy ezt kacsának minősítette. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.