Mintegy 800 millió fővel – 3,3 milliárdra – nőhet a légiutas-forgalom 2014-re a 2009-es 2,5 milliárdról – derül ki a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) tegnap nyilvánosságra hozott előrejelzéséből. A 32 százalékos utasszám-emelkedés nagy részét az ázsiai és csendes-óceáni térség forgalombővülése eredményezheti, a 800 millió új utasból 360 millió ebből a régióból származik majd. Ezen belül a Kínát érintő légi forgalom 214 millió fővel bővülhet, 181 millió belföldi és 33 millió nemzetközi légi utassal. A térség várt szédítő bővülése ellenére 2014-ben is az Egyesült Államok maradhat a legfontosabb piac a légi utazások terén. A globális légi teherforgalom volumene 38 millió tonnára nő 2014-ig az IATA becslései szerint a 2009-es 26 millióról.
„A régiós különbségek ellenére az előrejelzés szerint folytatódik a trend, hogy a világ egyre mobilisabbá válik, ami hatalmas lehetőségeket kínál, viszont ugyanekkora kihívásokat is támaszt” – mondta Giovanni Bisignani, az IATA főigazgatója. Véleménye szerint minderre az iparágnak fel kell készülnie. Hatékonyabb forgalomszervezésre, megfelelőbb repülőterekre és biztonsági programokra lesz szükség, s arra, hogy az iparág és a kormányzatok még szorosabban együttműködjenek. „A recesszió árnyéka azonban a jövőben is rávetülhet a légiágazat néhány területére. Az alacsony európai és észak-amerikai növekedési ráták nemcsak annak tulajdoníthatók, hogy érett piacokról beszélünk, hanem a lakosság jelentős eladósodottságának, a magas munkanélküliségnek és a megszorító intézkedéseknek is” – tette hozzá Bisignani.
Az IATA vezetője korábban azt közölte, hogy az utasforgalom 8,2 százalékkal, a teherforgalom 21 százalékkal nőtt tavaly az előző évhez viszonyítva. A kedvező fordulatot azonban a visszájára fordíthatja, hogy a kőolaj drágulása miatt az idén a korábban vártnál is kevesebb lehet a légitársaságok profitja: átlagosan 2,7 százalék körüli profitrátára számíthatnak. Az IATA 230 légitársaságot tömörít. NM
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.