BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Midibusz: holnapi döntés?

Vagy az Orangewaysszel szerződik a BKV, vagy a VT-Transmannel, vagy új tender lesz

Feltehetőleg a BKV Zrt. holnapi igazgatósági ülésén döntenek a negyven jármű szállítására és üzemeltetésére vonatkozó, bő másfél éve húzódó midibusztender sorsáról. Csütörtökön jár le ugyanis az a határidő, ameddig a főváros közlekedési társaságának határoznia kell, továbbra is a tavaly november 19-én kihirdetett Orangeways Zrt.-t tekinti-e a pályázat győztesének, ha pedig nem, akkor a második legjobb ajánlatot beadott VT-Transman Kft. lett a befutó, vagy esetleg új kiírásra lesz szükség.

A midibusztender eredménye azért került újból mérlegre, mert a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) 2011. január 10-i határozata szerint a BKV nem vizsgálta meg kellő alapossággal, hogy a győztes társaság által kínált üzemeltetési költség nem kirívóan alacsony-e. A KDB határozatának eleget téve a BKV részletesebb elemzésbe fogott, az ehhez bekért adatokat január 24-én kapta meg az Orangewaystől. „Tízoldalas, minden menetkilométer legkisebb tételére is kitérő, a buszvezető tevékenységének minden mozzanatát tartalmazó költségnyilatkozattal támasztottuk alá, hogy ajánlatunk reális és költséghatékony” – mondták lapunknak az Orangewaysnél.

A KDB a Vértes Volán Zrt. három kifogása nyomán vizsgálta meg a tender eredményét. Úgy találta, a kiíró a másik két esetben helyesen járt el. A kifogást emelt társaság a tender harmadik legolcsóbb ajánlatát adta be.

Amennyiben a BKV a mélyrehatóbb vizsgálat után is az Orangewayst hirdeti ki győztesnek, akkor az eredeti időponthoz képest mintegy negyedéves csúszással, tehát 2011 szeptemberétől fokozatosan indulhat meg az alvállalkozói szerződés keretében a buszközlekedés nyolc fővárosi vonalon. Ezzel egy időben leállíthatók lennének e vonalakon gyakran meghibásodó Ikarus 405-ösök. Mellesleg a BKV, amelynek amúgy is fáj a feje a kútba esett metrószállítás és a fonódó villamosokkal kapcsolatos viszály miatt, most megszabadulhatna egy problémás ügytől. Abból kiindulva, hogy évi 2,3 millió kocsikilométerrel számolva és hatéves szolgáltatásra kellett ajánlatot tenni, ezen idő alatt a BKV 2,235 milliárd forintot takaríthatna meg.

Hasonló előnyökkel járna, ha BKV a VT-Transmant jelölné meg befutónak, de csak 910 millió forintot spórolhatna. Ha el akarja kerülni a kisebb megtakarítás miatti támadásokat, új tendert kell kiírnia. Ám ekkor tovább késnek az új buszok, miközben szaporodhatnak a meglévő járművekkel kapcsolatos panaszok is. Az új tender ellen szól az is, hogy a jelenleginél vélhetőleg csak roszszabbul járhatna a BKV, mivel a KDB döntéséből okulva alacsonyabb árat valószínűleg egyetlen pályázó sem kockáztatna meg. Igaz, a tavalyi tenderre beadott ajánlatán mindegyikük finomíthatna.

Rába modellel indult mindenki

A kiírás kívánalmainak úgy tudtak leginkább eleget tenni a pályázók, hogy ugyanazzal a Rába fővállalkozásában készítendő S 91-es Midicity típussal indultak. Beszerzési költségük ettől nem feltétlenül azonos, mert több okból eltérhet egymásétól az alkuerejük, de konkrét rendelésük is.

Kisebb, az árakra ható különbségek is lehetnek az alvállalkozói munkához beszerzendő buszok között, de a tender szempontjából nem ez, hanem a szolgáltatási díjaik megajánlott nagysága számít.

Kisebb, az árakra ható különbségek is lehetnek az alvállalkozói munkához beszerzendő buszok között, de a tender szempontjából nem ez, hanem a szolgáltatási díjaik megajánlott nagysága számít.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.