Mit művel a Toyota? Ismét többmilliós visszahívás
A gyár 2009 óta összesen több mint 14 millió autót hívott vissza globálisan biztonsági aggályok miatt. A csütörtökön nyilvánosságra hozott közleményében a japán autógyár jelezte, hogy a Highlander, GS, RX, 4Runner, Lexus LX 570 és RAV4 modellek visszahívásáról van szó. Arra figyelmeztetett, hogy a padlózaton levő szőnyeg, amely a gyorsító pedált körülveszi, nincs jól elhelyezve, ezért a pedálok beakadhatnak. A Toyota és a Lexus kereskedői javítják ki a szőnyegeket, vagy kicserélik azokat, díjmentesen.
Egy az amerikai kormány által rendelt korábbi vizsgálat megállapította, hogy nem elektronikus meghibásodás vezetett véletlen gyorsuláshoz azoknak az autóknak az esetében, amelyek miatt tavaly 8 milliós visszahívást rendelt el a japán autógyártó.
A vizsgálat során többek között a NASA szakemberei ellenőriztek 280 ezer sornyi számítógépes programkódot, hogy kiderüljön: a Toyota elektronikus gyorsulásszabályozó rendszere vezetette-e balesetekhez. A Ray LaHood közlekedési miniszter a vizsgálat eredményeit összegezve leszögezte: a gond mechanikus és nem elektronikus jellegű volt.
A tárcavezető kijelentette, hogy az autók biztonságosak és ezt azzal támasztotta alá, hogy legidősebb lányának is azt javasolta, egy Toyota Sienna kisteherautót vásároljon.
A Toyota mindvégig állította, hogy a gázpedál beakadását és az ebből eredő szándékolatlan gyorsulást a nem az adott autókba való szőnyegek okozzák és az elektronikus rendszer hibátlan.
A hivatalos vizsgálat most megerősítette az autógyártó állítását, ugyanakkor Steven Berman, egy csoportos perben számos károsultat képviselő ügyvéd az AFP-nek úgy fogalmazott, hogy ez még korántsem jelenti az ügy végét. A jogász szerint több ügyfelénél nem a szőnyeg okozott gondot, olyan sofőrök is jelentkeztek nála, akik már előzőleg megoldották a szőnyeg-problémát, mégis tapasztaltak véletlen gyorsulást.


