Az Északi Áramlat gázvezeték-konzorcium 2,775 milliárd eurós hitel felvételéről állapodik meg a projekt második szakaszának finanszírozásához március 4-én. Jórészt ugyanaz a 22 bank adja össze a pénzt, amely már az első szakaszhoz is kölcsönzött 3,9 milliárd eurót. Az orosz gáz németországi szállítására lefektetendő vezetéket az oroszországi Gazprom, a németországi BASF és E.On cégek, a hollandiai Gasunie és a franciaországi GDF Suez fektetnék le. A Gazprom egyben cáfolta azt a hétfői bejelentést, mely szerint az európai gázpiac bizonytalanságai miatt törölték volna a projekt második részét.
Cáfolatból jutott az orosz részvétel nélküli Nabucco projektre vonatkozó híreknek is. A Nabucco International Gas Pipeline GmbH bejelentette, hogy még folyik a projekt 2005-ös adatokon alapult, 7,9 milliárd eurós költségének felülvizsgálata, s hogy minden más forrásból származó költségbecslés feltételezésnek minősítendő. Ezzel a British Petroleum (BP) azon „feltételezésére” reagált, mely szerint a Nabucco mintegy 14 milliárd euróba kerülne, főként az emelkedő nyersanyagárak miatt. Ugyanez egyébként vonatkozhatna a Nabucco riválisának tekintett orosz–olasz Déli Áramlat projektre is, csakhogy az már túl van egy hasonló számításon és korrigáláson. Várható költségeit tavaly 15 milliárd euróra emelték.
A két projekt kiadásainak öszszevetése mindazonáltal üres számháború, amíg a projektek ki nem keverednek az évek óta húzódó előkészületi szakaszból. Közös bennük, hogy mindkét cső lefektetése leghamarabb 2012-ben indulna, mindkettőn 2015-től indulna meg a szállítás, mindkettő az európai gázigények jelentős bővülésére számít, és – saját közlése szerint – mindkettő előbbre tart a másiknál. A Nabucco annyival valóban előbbre van, hogy kész a megvalósíthatósági tanulmánya, és január 14. óta azeri politikai nyilatkozatot is kapott arra nézve, hogy azeri gáz is lesz a vezetékben, és hitelező bankoktól is vannak ígéretei. A Déli Áramlatnak még nincs teljes megvalósíthatósági tanulmánya. Finanszírozása viszont annyival jobban látható, hogy minden érintett országban a Gazprom és egy helyi állami vállalat vesz benne részt. És gáza is van, hiszen kiindulási pontja a számtalan betáplálási ponttal rendelkező egyesített orosz gázvezeték-hálózat lesz.
Magyarország számára súlyos teher lenne mindkét cső finanszírozása akár magán-, akár állami pénzből. A Nabucco javasolt hazai útvonala 384 kilométer hoszszú, mintegy fele azonban meglévő csövek mellett haladna, ami megkönnyíti az engedélyeztetést és a kivitelezést. Nagyjából ugyanilyen hosszúnak gondolható a Déli Áramlat itteni szakasza is. Hivatalos költségbecslés nem ismert, de több százmilliárdos tételről lehet szó. Ebből a megfontolásból jobban illeszkedne a hazai lehetőségekhez a meglévő gázhálózat elemeire alapozó AGRI gázprojekt, amelyhez a napokban csatlakozott az MVM Zrt. Igaz, az AGRI forrásoldala is ugyanaz az Azerbajdzsán, amely a Nabuccónak és Oroszországnak is ígért a gázából. VG
Kérte az FGSZ-t, hogy módosítsa aukciós szabályzatát, s az után írjon ki új tendert. Az FGSZ a felfüggesztés következményeinek kezeléséről állásfoglalást kért a MEH-től.
Kérte az FGSZ-t, hogy módosítsa aukciós szabályzatát, s az után írjon ki új tendert. Az FGSZ a felfüggesztés következményeinek kezeléséről állásfoglalást kért a MEH-től.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.